Stora vatten förluster???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diskusludde
    • September 2003
    • 156

    Stora vatten förluster???

    hej

    jag har en inomhus damm på 2000 liter. Eller den är i en vinter trädgård fast vinterträdgården är uppvärmd fast temperaturen kan skifta med 5 graders skillnad eller mer beror på temp ute. måtten på dammen är 1 m djup,1 m bred och 2 m lång.

    hur som helst så mitt problem är att jag har stora vatten förluster runt 400 liter per dygn.

    jag har kollat efter läckor noga. men det värkar inte finnas. pump slangar och allt sånt är helt. det värkar inte finnas fukt skador i golvet eller vid husvägen(den ligger vid en husväg).

    så min fråga är var tar allt vatten vägen????
    kan det av dunsta så mkt på ett dygn??
    vi har golv värme i vinter trädgården kan det ha någon betydelse??

    tack på förhand.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

    vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.
  • jowa
    • August 2004
    • 70

    #2
    Det låter otroligt mycket om du inte har brutal ventilation i rummet. Med 100% luftfuktighet och +25 grader har du ungefär 25g vatten per kubikmeter luft. Säg att lokalen är 10*5*2,5m så kan luften bära 3kg vatten, sen är luften mättad och avdunstningen upphör...detta gäller om lokalen helt saknar ventilation, annars kan du bara räkna ut ditt totala luftflöde per dygn i kubikmeter och multiplicera med 25g så får du fram den maximala mängden vatten som luften kan bära ut/dygn. Då har du dessutom räknat med att den tilluft du har är helt torr vilket inte är rimligt, men beräkningen ger då absolut max.

    För att bära den mängden vatten [400liter]krävs ett luftflöde på ca 185 l/s OM frånluften då håller 100% luftfuktighet (helt orimligt), så troligtvis behövs mycket mer.

    Är det däremot så att det fullkomligt rinner vatten på väggar och fönster är det en annan sak, och betydligt svårare att räkna på. Men nu verkar ju inte fallet vara så.
    http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

    Kommentar

    • Diskusludde
      • September 2003
      • 156

      #3
      det var en del kondens förut(när dammen var precis nystartad) fast denna har upphört.

      detta har kommit nu när temperaturen sjunkit ute.
      men märker nu att det fortsätter att sjunka vatten även nu när det är mildare ute.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

      vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

      Kommentar

      • Linus Skärbring
        • January 2004
        • 96

        #4
        är grunden på huset väldränerad så ska det utan problem ta hand om 400l vatten på ett dygn utan att det syns nåt på huset.

        Kommentar

        • jowa
          • August 2004
          • 70

          #5
          hmm, har du anlagt dammen just intill huset kan man misstänka att den ligger rätt nära en nergrävd dränageledning för dagvatten och då är det klart att det kan tappa rätt stora mängder vatten.
          Hur har du gjort dammen? Gummiduk, plastmatta, betong eller ingenting alls?

          Att det startade när temperaturen sjönk utomhus har jag ingen förklaring till. Enda som skulle kunna hända är att det blivit någon slags issprängning men eftersom den både är nergrävd och "inomhus" borde inte det kunna hända.
          http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

          Kommentar

          • Diskusludde
            • September 2003
            • 156

            #6
            den är gjuten i betong sen är den målad med latex baserad färg ett lager och två lager med akvarielack.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

            vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

            Kommentar

            • jowa
              • August 2004
              • 70

              #7
              hmm, ok! Har du inspekterat botten på dammen, nästan så man kan misstänka en spricka :/
              400L är mycket vatten som bara försvinner sådär.
              http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

              Kommentar

              • Goldfishlover
                • August 2003
                • 54

                #8
                Det måste helt klart vara en läcka. Så stora mängder vatten kan inte avdunsta per dygn.

                Kan det blivit någon sättning i marken, vilket lett till en sprickbildning i betongen?
                Vad är det för golvbeläggning?

                Kommentar

                • davide
                  • February 2003
                  • 1093

                  #9
                  Jag misstänker också en sprika. Eftersom detta började då det blev kallt ute så börjar man ju fundera på om kälen har tryckt en spricka.
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                  Kommentar

                  • tomjoad
                    • October 2004
                    • 7

                    #10
                    Det var inte lätt att svara på utan lite mer kött på benen. Har du själv anlagt dammen? I såna fall, hur gick du till väga?
                    "Betong e ball, men sten o grus e ballast"

                    Kommentar

                    • tomjoad
                      • October 2004
                      • 7

                      #11
                      Sprickor orsakade av tjällyftning kan vi nog utesluta då dammen ligger i en uppvärmd lokal, om jag förstått det hela rätt.
                      "Betong e ball, men sten o grus e ballast"

                      Kommentar

                      • Diskusludde
                        • September 2003
                        • 156

                        #12
                        jupp den är inomhus med uppvärmt golv. + att det har inte varigt så kallt att tjälen kunnat slå till enligt mig men ja vet inte.

                        jag kollade igenom hela dammen väggar/botten mycket noga innan jag hälde i vatten. fast jag planerar att tömma hela dammen och leta efter sprickor eller annat liknande.

                        det var inte jag som byggde dammen den är juten tillsammans med golvet i ett stycke i betong.

                        jag tänkte täta om den själv igen. efter som jag har sett att gubbarna som gjorde jobbet inte har varigt allt för noga.

                        en till fråga det finns kanske ett 20-30 tal hål direkt in till betongen som är kanske från 2mm i diameter till 5 mm i diameter.
                        där gubbarna missade att täta men inte fan kan dom töma 400 liter per dygn eller?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

                        vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

                        Kommentar

                        • tomjoad
                          • October 2004
                          • 7

                          #13
                          Du kan ju testa att lägga en tät plastpresenning i botten och upp längs kanterna så kan du se hur det går. Försvinner inget vatten då så kan du utesluta avdunstningen (även om jag redan anser den utesluten, se Jowas inlägg ovan).


                          "Betong e ball, men sten o grus e ballast"

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Du kan ju också testa genom att lägga plastpresseningen på dammen så att det sluter nästa helt tätt för då kan ju inte vattnet avdunsta.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • viggen_l
                              • April 2002
                              • 117

                              #15
                              Ett tipps för att begränsa ytan du ska söka igenom är ju att låta vattnet sjunka tills det slutar. Då vet du på ungefär vilken nivå läckan ligger i dammen. Då slipper du leta igenom hela.

                              /Viggen_l

                              Kommentar

                              Arbetssätt...