Frågor angående dammfiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanejmkt
    • November 2004
    • 15

    Frågor angående dammfiskar!

    <font face="Tahoma">
    Hej! Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick hjälp med dessa frågor!

    §1. Guldfiskar i dammen, blir inte de uppätna av t.ex. fiskmåsar väldigt snabbt?

    §2. På landet har vi en damm på 6000 liter där det finns grodor, paddor och vattensalamandrar. Jag undrar om det finns nån dammfisk man kan ha tillsammans med dessa? För jag vill gärna att ödlorna och groddjuren ska vara kvar, är detta omöjligt?

    Tack på förhand!

    </font id="Tahoma">
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Man spänne fisklinor över dammen, måsar är inte bra på att ta fisk, de är bättre på att rota i sopor.
    Häger tar fisk.
    Grodor, paddor brukar ha iglar och andra parasiter, om jag får en groda/padda i dammen så flyttar jag den.
    Salamandrar vet jag inget om, själv vill jag inte ha de i dammen heller.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • kanejmkt
      • November 2004
      • 15

      #3
      Jaha, okej. Jag har aldrig märkt några iglar eller andra synliga parasiter på grodorna och paddorna i min damm. Men jag har även en mindre damm, dit skulle jag ju kunna flytta över dem.

      Smutsar koi / guldfisk ner vattnet mycket? Hur ofta ska man utfodra dem och med vad för mat?

      Är min damm på 6000 liter för liten för att kunna hålla 2-3 koi?

      De fullvuxna salamandrarna är 5-8 cm. Jag tycker att det är rätt häftigt att ha ett sådant djur i dammen. Jag tror inte att de bär på sjukdomar men frågan är om guldfiskar och koi äter upp dem?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Koi smutsar ner för de har ingen magsäck utan maten passerar bara genom tarmen, så får de för mycket foder så blir maten " osmält", en Koi i dammen småknapra hela tiden och söker föda.
        I en bra damm behövs bar lite matning, jag bruka ge mina koi ett foder med protein innehåll efter vatten tempen, och isbergssallad för fibrerna skull.
        Till 6 kubik vatten med bra rening och regelbundna 10 -15 % i veckan vattenbyten rekommenderas max 6 st 50 cm Koi.
        De äter allt ätbart de får in i munnen som de hinner fånga, men en vuxen Koi är rätt så saktmodig så det är ingen risk för små fiskar och dylikt.
        Här är några Koi länkar.http://www.kramforskoi.com/lankar.htm
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Gällande salamander i dammen och parasiter. Allt som finns i och på grodorna lär finnas i och på salamandrarna då dessa är grodor.

          Nu visste ni nog redan detta men jag kan ta det ändå. Salamander är inte en ödla utan tillhör ett eget släkte som kallas svansgrodor.
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Grodor och vattenödlor är väl fridlysta.
            Så man får väl inte flytta på dem.
            Och det gör säkert detsamma.
            Grodorna flyttar nog tillbaka i alla fall.
            Så om man planterar in fisk i dammen så kommer dessa säkerligen ta för sej av den rom dessa grodjur lägger i dammen och även av dess larver. Något att tänka på.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Morellen
              • November 2003
              • 4349

              #7
              man får väl inte plantera ut fisk, utan tillstånd, i naturliga dammar över huvud taget?
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

              Kommentar

              Arbetssätt...