vinterförvaring av koi??????(hjälp!!!!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smilla
    • August 2004
    • 7

    vinterförvaring av koi??????(hjälp!!!!)

    Hej jag e både ny här och på koi.
    Jag har ett par frågor å e tacksam om jag kunde få lite hjälp .
    För 2 år sen skaffade vi damm å i våras tykte jag att den va lite tomt i dammen ,vi skaffade fisk ,och det blev ett stort intresse. Favoriterna e koi karpen vi har 9 st stora fiskar å dom har fått yngel (så lycklig) men nu närmar det sig vinter å mina frågor e ....
    1, Hur förvarar jag dom stora fiskarna på vintern när dammen inte e över en meter djup ??? vill inte ha dom inne iom att jag vill ha fler yngel nästa år . obs vi SKA bygga ut dammen å göra den djupare men inte förren till våren.
    2,Kan jag ha ynglena inne i akvarium ?,,,Jag vet att jag låter dum för er som e vana med detta men jag e helt färsk å behöver verkligen hjälp . men vänliga hälsningar smilla
    smilla
  • Pe3
    • January 2004
    • 150

    #2
    Det enda som jag har hört är att man kan täcka dammen med en frigolitskiva över vintern så att det inte fryser till.

    Du kan väl fråga där det säljes dammfiskar. En del växthus säljer fiskar till dammar vad jag vet. Akvarielagret i Sthlm säljer stora koi karpar har jag sett. Du kanske kan höra med dem där eller där du själv köpte dem.

    Lycka till!

    /Petra

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      Vi har ju experter här som kan ge mer korrekta svar på sånna här frågor än de flesta butiker... kolla in på

      http://www.kramforskoi.com/ till att börja med...

      eller direkt till vinterförvaring..

      http://www.kramforskoi.com/vinter.htm

      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • smilla
        • August 2004
        • 7

        #4
        Tack va ni e gulliga för att ni svarade mig .
        Angående försäljarna till mina firrar så kan jag tillägga att dom INTE!!! va så lärda när det gäller koi,så där kammade jag noll på info
        Jag tackar åxå för länkarna det va mycke mer kompliserat än vad jag trodde,, Men ska man göra nått, ska man göra rätt från början .
        Så nu e det djupläsning som gäller tackar än en gång mvh smilla
        ps: mer tips tas gärna emot ,man e ju rädd om dom små knytten s
        smilla

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          hmmm.Borde man inte kuna se till att ytvattnet rör på sig konstant då borde det ju inte frysa
          //Fredrik

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Vattenrörelsen det gör luftpumpen.
            Det går inte att ha mycket cirkulation på vattnet då fiskarna i låga temperaturer är stilla eller rör sig sakta för att spara energi, om det är cirkulation på vattnet så får fiskarna "jobba" mot strömmande vatten vilket tär på kraften hos redan av kylan försvagade fiskar.
            Deras ämnesomsättning är låg i det kalla vattnet.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • smilla
              • August 2004
              • 7

              #7
              Hur stark pump behöver man då ??
              Ska det vara mörkt ?
              När ska man ta upp dom ur dammen?
              Hur stort behöver dom ha? (dom e 9 st å e lite mindre än en decimeter långa) som ni ser har jag många frågor å fler blir det.
              smilla

              Kommentar

              • Messier
                • January 2004
                • 187

                #8
                Hej !
                Jag har haft damm sedan 1989...Har inte behövt ta in dem alls.Dammen är 60 cm djup och de går där alltid.Skaffa gärna en så kallad isstoppare som ser till att ventilera ut gaser när det blir is på dammen.Jag kopplar den till dammfiltret ,placerat på bottnen av dammen.Ett lövnät är väl inte heller fel...
                Lycka till !!

                Mvh Jan
                Mvh Jan

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Men Jan, det där måste väl bero på var man bor??? Du bor ju i Skåne... jag vet inte var Smilla bor, men jag kan ju säga att 60 cm damm skulle bottenfrysa rätt ordentligt här i norrland....
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Messier
                    • January 2004
                    • 187

                    #10
                    Så sant..det är ju inte alla som har våra milda vintrar även om det kan "knäppa till" här oxå...då använder jag en doppvärmare nattetid.
                    Mvh Jan

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Jo, här kan ju "knäpparna" bestå i en par månader över 20 grader... minst! Gissa om det skulle bli dyrt med doppvärmare :-)
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Är du "rädd om" och bryr dig om dina Koi ska de alltid vara i en temperatur över 12 grader.
                        Vill du de ska växa ska de vara i en temp av 20-25 grader.
                        En Koi "mår bäst" i en stor damm med en temp av ca 20-25 grader och solsken.
                        En 50 cm koi bevöver 1000 liter vatten.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • isaxsson
                          • July 2003
                          • 40

                          #13
                          Jag har mina fiskar inne över vintern, rätt kul att kunna titta till dem då & då, inte lätt att ha koll på fiskarna om de ligger under flera cm is, och de blir dessutom lätt blir sjuk då immunförsvaret avtar under vintern, då har man inga eller små möjligheter att behandla dem.

                          Ola i Piteå
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154197
                          Damm och dammfiskar

                          Kommentar

                          • smilla
                            • August 2004
                            • 7

                            #14
                            Guu va alla e gulliga som vill hjälpa mig .. ska kanske berätta att jag bor i västerås å det vår damm bottenfrös förra vintern (vi hade inga fiskar då) mina koi e ju bara typ 10 cm å och jag har "hört" att dom anpassar sig till dammens storlek .. har jag hört fel eller,,, Som sagt jag litar mer på er än försäljarna .
                            OM jag ska ha dom inne, så har jag återligen "hört" att dom inte ynglar av sig nästa år.
                            Jag måste få säga att detta va mer kompliserat än vad jag trodde ..
                            Jag trodde fiskar va lätta djur.. JOO HEJ DU ,,,, detta va ju skitsvårt som sagt jag e tacksam för all hjälp,,, hoppas jag ej blir tjatig med alla mina frågor
                            smilla

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              En Koi är som regel inte könsmogen förän den är över 25 cm.
                              När en Koi har den storlek, startar testers på hanar och ovaries "äggstockar" honor sin utveckling.
                              Vid den storleken eller större brukar en Koi vara 2-3 år.
                              En Koi kan till en del anpassa sig till det utrymme den har och kan leva där i många år, men det finns Koi som i sina gener har anlag för att bli storvuxna, så det är inte alltid en anpassning sker.
                              När en Koi lever i ett mindre utrymme så ska man inte räkna med att den uppnår den livslängd det fått om den levt under optimala förhållanden.
                              Den har pga av att vattnet är svårt att hålla optimalt lättare att dra på sig sjukdomar, att ständigt kämpa för att överleva i ett dåligt vatten likväl fel temp, fel/ostabilt pH, höga värden av nitrat, även tillsynes låga värden av ammonium och nitrit, belysning, ja, allt som orsakar stress förkortar en Koi liv avsevärt.
                              Från ca 50-70 år till några få år och i bästa fall 5-10 år.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...