vinterförvaring av koi??????(hjälp!!!!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isaxsson
    • July 2003
    • 40

    #16
    Ja nu blev det säkert mycket mindre komplicerat för smilla

    Frågan är nu bara hur kan du fått yngel när de endast är 10 cm kanske har du några guldfiskar också för de ynglar av sig ofta.

    Ola i Piteå
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154197
    Damm och dammfiskar

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #17
      Men visst skulle hon väl kunna vinterförvara sina 9 stycken 10 centimeters fiskar i ett ca 250L akvarium i ex. kallgaraget (om du har något smilla?) eller i källaren? Med väl skötta vattenbyten och koll på dem? Där fryser ju inte vattnet även om det blir kallt, och fiskarna är ju inga jättar ännu. Dessutom kan man ju hitta billiga begagnade 250-300L kar i olika annonser. (Är det bara förvaring man ska ha det till så gör det ju inget om det är ett gammalt repigt ett - då kan man pruta bra). Nu pratar jag bara vinterförvaring och inte dammkonstruktion.
      Vad ska hon i så fall ha i karet? Behövs växter? Eller räcker det med cirkulation?
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • smilla
        • August 2004
        • 7

        #18
        jag vet att jag e ny å färsk på fisk men jag e 100% säker på att det e koi-yngel och något som åxå e skumt e att dom fått färg
        vit-gråblå-orange å det ska dom heller inte ha fått än "har jag hört" men nu har jag koi som inte håller sig till reglerna "jag ska skälla på dom"

        Men ja,, isaxsson detta e superkompliserat
        I min enfaldhet trodde jag när jag köpte fiskarna att det va väl bara å låta dom simma i vatten å ge dom mat så klarar dom sig
        men 4 månader å många våndor senare så vet jag iaf en sak ....det e inte lätt med fisk.
        Jag tar del av allt som skrivs men jag blir inte klokare..
        mvh en mycke förvirrad smilla




        smilla

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Något är konstigt med smillas tråd.
          Men OK hur stora är ynglen.
          Hur vill du ha fiskarnas vinterförvaring.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • smilla
            • August 2004
            • 7

            #20

            Mina stora e typ 10cm utan stjärt dom små (ynglena) e ca 2cm utan stjärt fast några e mindre åxå.
            Jag skulle vilja ha ynglena inne i huset å dom stora (som jag kallar stora )ute i vårat garage i akvarium men då e frågan ...

            1 När ska jag ta in dom ?
            2 Hur vill dom ha det ,vattenbyten,vattenkvallite,värme/kyla,matning??
            3 Ska dom ha ljust eller mörkt?

            Hoppas ingen retar upp sig på mina dumma frågor (sitter här å känner mig urdum)
            smilla

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              OK jag försöker förklara.
              Under 12 grader i vinterförvaringen.
              Sluta mata fiskarna när vattentemperaturen är under 10 grader.
              Förvaras du fiskarna frostfritt kan de tas in från dammen sent på hösten när temperaturen i dammen närmar sig den temp som det utrymme där fiskarna ska förvaras har.
              Gör i ordning det (innedamm, akvarium, tunna, ett större utrymme är att föredra ) där fiskarna ska förvaras strax före du tar in fiskarna så att vattentemperaturen är så lika dammtemperaturen, bered vattnet så att KH är över 4 för att undvika svängningar med pH.

              Om du har ett bra vatten i din damm kan du om det är möjligt pumpa in halva den mängd vatten du ska ha i vinterförvaringen fylla upp med 25 % nytt vatten med samma temp/pH och direkt utan inkoppning ta in fiskarna, för att efter någon dag fylla till den nivå vinterförvaringen ska ha.
              Testa pH nitrit och byt försiktigt vatten några gånger under vintern
              Om fiskarna är i ett utrymme där det är oväsen, ljus som tända osv. så stressar det fiskarna.

              Installera luftpump med syresten, har du cirkulationspump ska den ha mycket långsam cirkulation så inte fiskarna ska behöva "jobba" i strömt vatten som tar på deras kraft under "vilan".
              Kontrollera vattenvärden med jämna mellanrum under vintern och gör några delvattenbyten.
              Ha gärna en värmare i vattnet för att hålla en jämn temperatur under 8 grader.

              Om ditt förvaringsutrymme inte är + gradigt kan du ha en isolerad damm med vattenvärmare som du täcker med ett isolerande material (frigolit bubbelplast osv.) i övrigt gör du som de förvaras över 0 grader.
              Vattnet i en förvaring under 12 grader ska vara ca 4-6 grader.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • smilla
                • August 2004
                • 7

                #22
                Tack alla.. För att ni har tagit er tid med mig å mina dumma frågor.
                Det sista inlägget av dig kramfors vad precis vad jag behövde tack ,,
                Hade faktiskt ont i magen när jag tängte på mina stackars fiskar å deras öde i vinter, men nu tror jag jag fixar det .
                Jag kommer nog att behöva eran hjälp ytterligare .

                Tack till alla som hjälpt mig
                Mvh smilla(inte så förvirrad nu)
                smilla

                Kommentar

                • Liljana
                  • December 2013
                  • 1

                  #23
                  Hej!
                  Jag bor i Malmö, finns det någonstans man kan vinterförvara mina 4 st koi karp, 3 st guldids fiskar? Någon som känner till var, snälla tips mig. Tack på förhand.

                  Kommentar

                  • fr006
                    • October 2013
                    • 39

                    #24
                    Ursprungligen postat av Liljana
                    Hej!
                    Jag bor i Malmö, finns det någonstans man kan vinterförvara mina 4 st koi karp, 3 st guldids fiskar? Någon som känner till var, snälla tips mig. Tack på förhand.
                    Det finns nån på Blocket som vinterförvarar Koi o dylikt.



                    Sam
                    Senast redigerad av fr006; 04 December 2013, 12:23.

                    Kommentar

                    • preembear
                      • August 2013
                      • 1

                      #25
                      Hej Smilla! Jag undrar hur djup din damm är?

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1026

                        #26
                        Ursprungligen postat av preembear
                        Hej Smilla! Jag undrar hur djup din damm är?
                        Hon har inte varit inloggad sen 2004..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...