Guldfiskar - rädda?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sulan
    • October 2003
    • 105

    Guldfiskar - rädda?!

    Jag har sedan ca 1,5 mån mina guldfiskar i dammen i trädgården. Och varje gång man nästan bara närmar sej så simmar de runt o så långt ner på bottnen som går att komma. Det va likadant förra året. Men på vintern när de e i akvariet så simmar de alltid till en när man kommer närma, så då e de inte ett dugg rädda. Har en fontän i som de kan gömma sej under, så det e ju inte helt öppet.
    Vad beror detta på?? Någon som fattar vad det e med dom??
    Kände att jag just tröttnade ordentligt när jag va ute o matade dem.

    Mycket tacksam för svar!!

    //Sulan
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    När hotet kommer uppifrån och oförberett så blir väl instinkten att gömma sig... Tänk om du var en stor ful fågel!!!! Blir en tryggare miljö i akvariet kan jag tänka. Eller så är de rädda att du ska fånga upp dem och ta in dem från "grönbetet"....
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      De blir lätt stressade av att kunna se uppåt, det går över, ett sätt att ge en signal tex knacka på en sten vid dammen när det är mat, om du gör så varje gång även om de inte kommer fram så lär de sig att signalen betyder mat och kommer fram.
      Om de äter upp maten när du gått så prova att stanna och sitt stilla så ska du se att de snabbt tar maten och går ner igen, så småningom lär de känna igen dig och rädslan går över.
      Om någon annan vill titta på fiskarna när de inte är rädda så var försiktig för de känner igen om det är någon känd.
      Från början hade jag bekymmer med att mina Koi inte tyckte om att jag hade mössa, och orange arbetskläder får dem att vara försiktig.
      Ha tålamod.

      Dåligt vatten gör också att de blir stressade och skygga.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Sulan
        • October 2003
        • 105

        #4
        Tack för snabba svar!!

        Jag har provat att göra som du skriver, Kramfors. Jag kastar alltid i maten på samma ställe o ibland gömmer jag mer bakom nån buske. Och då kommer de fram för att de inte ser mej. Ibland tar jag ett steg bak o står stilla o då brukar det oxå gå bra. Det är när man kommer för nära som de blir alldeles knasiga. Det e ju tråkigt för man vill ju gärna se dem när man står där.....
        Ska försöka det me knackandet oxå.

        Det e ju på ett vis bra att de är lite skygga så de inte blir uppätna men dock ej så mycket som de är idag.
        Min sambos syster har damm o där e de inte alls så rädda, fast den dammen inte är skyddad såsom min är.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Kolla vattenvärdena för säkerhet skull.
          Jag har en svart Guldfisk på 40 cm i dammen som är 4 år det här är första sommaren som den jag ser den riktigt i dammen tidigare har jag bara sett en svart skugga vid matningen.
          Nu kommer den upp och tigger.
          Om du har för på fiskar är de skyggare.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Sulan
            • October 2003
            • 105

            #6
            Att guldfiskar trivs bättre i stim har man ju hört. Fast ibland undrar jag om det stämmer. För när jag närmar mej dammen så e det ju alltid nån fisk som ser mej och då är det precis som om den skrämmer upp de andra genom att simma hit o dit som en toking.
            Fast det är bara min egen tanke om det....

            Då får jag kanske kämpa ngr år för att få se mina harmoniska samtidigt som jag står vid kanten ;o).

            //Sulan

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Kolla vattenvärdena, jag har ofta fått frågan om skygga Koi och Guldfiskar och testat vattnet i dammarna och nitraten brukar vara för hög.
              Samma påverkan av stress blir det om alla värden är något för höga, sammantaget blir det en negativ påverkan på fisken.
              Hur ofta/mycket vatten byter du i dammen.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Sulan
                • October 2003
                • 105

                #8
                Jag gör som jag brukar i akvariet, en del vatten varje vecka.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Som flera har sagt så är fiskarna rädda för faran som kommer uppifrån.
                  Har själv en stor damm hemma (runt 10 cbm) och de första två åren så var fiskarna skygga. Sedan blev de allt mindre skygga och de senaste åren har de inte varit det minsta skygga.
                  Så för drygt en månad sen så kom en grannkatt på att man kunde fånga fiskarna. Totalt tror jag att den fick tag i tre 15-20 cm guldfiskar men sedan var det stopp - anledningen till detta var att fiskarna tydligen lärt sig att en fara fanns och de blev väldigt skygga igen.
                  Katten försvann och först nu en månad senare så börjar skyggheten försvinna.
                  Guldfiskarna i dammen går alltid i stim.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Sulan
                    • October 2003
                    • 105

                    #10
                    Okej då får jag nöja mej med att hålla ut till nästa år o se om de är mindre skygga då. Men du kanske alltid har dina fiskar i dammen o då blir det ju deras enda "hemma-miljö" = att de snabbare anpassar sej. Jag har ju de i akvarie på vintern. Men jag skulle nog försöka med att släppa ut dem tidigare, då har de ju längre tid på sej att känna sej trygga.

                    /Sulan

                    Kommentar

                    • ÅsaF
                      • April 2003
                      • 79

                      #11
                      Det var samma för oss. Det första året var fiskarna jätteskygga men nu i sommar har de inte alls varit särskilt rädda av sig utan kommer när man närmar sig och vill ha mat. Har dock inte provat att mata de direkt ur handen men det borde man ju nästan prova snart få se om det lyckas. Vore ju jätteskoj isåfall.

                      Kommentar

                      • ÅsaF
                        • April 2003
                        • 79

                        #12
                        Kan tillägga att vi hade fiskarna inne i baljor i vintras så helt omöjligt är det inte även om du tar in fiskarna på vintern. Hav tålamod så ska du se att de kommer bli tama.

                        Kommentar

                        • isaxsson
                          • July 2003
                          • 40

                          #13
                          Köp en Koi "om du rymmer den" då blir det konkurrens om maten, så blev det hos mej när jag köpte min första Koi, de andra fiskarna fick mycket bråttom att få sin del av maten, nu har jag byggt en brygga till vår damm, där matar jag alltid och redan när de hör mina steg så kommer de.


                          Ola i Piteå
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154197
                          Damm och dammfiskar

                          Kommentar

                          • Sulan
                            • October 2003
                            • 105

                            #14
                            Rätt lustigt....de senaste veckorna har de blivi mer "tama".
                            Häromdagen planterade jag om runt dammen, tog bort höga blommor o satte dit lägre o jag tror faktiskt att de gillade det. Verkade inte alls så rädda, precis som om de tyckte att växterna va farliga.
                            Brukar sätta mej på huk vid dammen o då vågar de fram rätt så bra.

                            Det blir väl bättre me tiden!!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...