Tätning med lera ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • segepe
    • July 2004
    • 2

    Tätning med lera ?

    Såg ett inlägg i forumet där det sades att det går bra med lera som tätning i damm.
    Jag har en tomt bestående av lera, där jag grävt ut för en damm som är ca 16x16 meter.
    Hur måste jag bearbeta leran?.
    Eller måste man lägga dammduk?
    Tacksam för alla tips som ni kommer på.

  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Lera blir en lerdamm du komer att ha svårt att se fiskarna, det är också skillnad på lera och lera.
    Med så stor damm är nog gummiduk att föredra.
    Det är till att kosta på.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Jag måste få fråga, varför i hela värden ska man ha en så stor damm.
      Vad ska du ha för fiskar.
      När jag ser bilder på så stora dammar undrar jag hur de medicinerar om det skulle bryta ut tex "vitaprick" på fiskarna.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Mathias-D

        • December 2002
        • 1122

        #4
        Din plånbok ska vara lika stor som din damm...

        Kommentar

        • Tony
          • January 2002
          • 208

          #5
          Mathias, där sa du något bra =)

          Jag vill nog fylla på med att inte skapa en damm med fler kubikmeter vatten än man har tusenlappar att avvara. Damm är dyrt som skam, det skall man ha klart för sig.

          mvh
          Tony Englund

          Kommentar

          • segepe
            • July 2004
            • 2

            #6
            Tackar för svaren,men..................

            Om ni läser min frågeställning så var det inte kommentarer om storlek på damm jag frågade efter.
            Vill ni fortsätta att diskutera detta så varsågod.
            Jag hoppar av detta forum för gott.

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              vadå så nu får int folk ha hur stor dam dem vill??? det är som att säga varför ha så stora akvarium räcker det inte med ett 10L??!!
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Duger det här svaret, jag anser att det enklaste är att använda gummiduk.
                Damfolie går inte att använda till så stora dammar.
                En lerdamm har jag läst behöver ca 20 cm lera, det måste vara en viss typ av lera som inte löser upp sig i vattnet och bara blir "gegga".
                Om du hittar ett plats där man har "brutit" lera för tex tegeltillverkning så kan du kolla leran där.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Zirry
                  • June 2004
                  • 78

                  #9
                  Jag förstår inte heller varför man ska bli påhoppad bara för att man har möjlighet och lust att göra en stor damm. Det måste ju vara upp till var och en att bestämma detta själv.
                  Till vår damm som är 20 x 15 m och 2 meter djup på djupaste stället, så använde vi en branddammsduk som militärerna har haft i sin ägo. Den kostade endast 1500:- och var ca 25x20 meter. Tung och klumpig, men med många händers hjälp så kom den på plats.
                  Detta med att det måste kosta så mycket, kan jag inte hålla med om. Vår damm som nu har varit igång hela sommaren, och gett oss många nöjda stunder har kostat ca 6000:-. Då har vi 50 guldfisk, 10 koi, 4 guldid. En del handplockade växter utifrån vattensamlingar och en del köpta. Samt att vi byggt en bro över med en liten fikaplats på.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...