Erfarenheter av dammtillbehör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Carlson
    • April 2004
    • 13

    Erfarenheter av dammtillbehör?

    1.Har i år mer trådalger än någonsin, trots uv-ljus, filter och elektromagnet. Har någon testat <b>Hordeum</b>?

    2.Har någon erfarenheter av en luftpump med ställbar luftfördelare som heter <b>Koiflow</b>? Hur funkar den på vintern? Funderar rent allmänt över hur det kan funka med luftpumpen på vintern. När det är 20 minusgrader pumpar den ju in så kall luft i vattnet. Borde betyda att vattnet fryser lättare, eller!? Fysik var inte mitt bästa ämne i skolan...

    3. Erfarenheter av <b>Microbe Lift PL</b>? Ett preparat som lär hjälpa till att bryta ner och lösa upp avfallsprodukter i dammen.

    I övrigt; tack för alla goda råd och intressanta synpunkter här!
    Ove
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    UV-C ljus hjälper inte mot trådalger, det enda som hjälper är att minska näringen för algerna tex mer vattenvolym, mindre/färre fiskar, tätare vattenbyten, mindre och "magrare" foder, ta hänsyn till vattentemp och anpassa fodergivan efter den.
    Zeloit i filtren, som binder ammonium, ett anaerobt filter, fler växter som kan ta upp nitraten.
    För en säker vinterförvaring är en värmare som håller värmen på 4-7 grader och luftpump ett måste, det är också en fördel att köra en mindre cirkulationspump med väldigt låg cirkulation.

    Jag har ingen erfarenhet av preparat som dyker upp med jämna mellanrum som säger sig ska ha undergörande egenskaper, jag har inte sett eller läst om någon som det säkert fungerat för.

    Själv har jag inga trådalger, jag har bara de algmagneter som sitter i filtren, om det är de som gör förbättringen vet jag inte.
    Jag byter ca 1000-1500 (10-15 %) liter vatten i veckan och har 70 W UV-C ljus jag har även förfilter som kan tvättas rena från döda alger och föroreningar så att filterna för den biologiska reningen inte blir störda av rengöring.
    Jag har mina fiskar inne på vintern.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • anli
      • October 2002
      • 654

      #3
      Ursprungligen skickat av Ove Carlson
      2.Har någon erfarenheter av en luftpump med ställbar luftfördelare som heter <b>Koiflow</b>? Hur funkar den på vintern? Funderar rent allmänt över hur det kan funka med luftpumpen på vintern. När det är 20 minusgrader pumpar den ju in så kall luft i vattnet. Borde betyda att vattnet fryser lättare, eller!? Fysik var inte mitt bästa ämne i skolan...
      Köp en liten billig snikpump, jag har en liten Hozelock som pumpar 600 L/h och skapar en liten isfri puckel på vintern, Syresätter utan att göra det för strömt för fiskarna.
      Anders Lindersson
      Anders Akvariesida

      Kommentar

      Arbetssätt...