Värnern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JH Christer
    • July 2004
    • 5

    Värnern

    Funderar allvarligt på att bygga en sjuhelvetes stor damm i Värmland. Man kunde ju döpa den till Vänern... Skojar bara... Annars kan man när man läser vissa inlägg här tro att vissa umgås med tankar av det slaget. Till saken...

    Har en liten damm på min uteplats med ett största djup på dryga metern. Här i södra Norrland blir det bottenfruset även en mild vinter. Skulle vara kul att övervintra några guldfiskar. Faktum är att jag för några år sedan lät några dammrudor vara kvar i dammen på hösten. Dammen bottefrös. På vårkanten var rudorna infrusna i is likt billiga groggprydnader. När isen tinade vaknade firrarna otroligt nog till liv. Ganska imponerande. Så man ska kanske hålla sig till rudor.

    Har funderat over om det skulle vara möjligt att hålla en liten bottensektion helt fri från isbildning och tänkt att ett isolerat rör med ventilatonsluft från inomhusluften skulle kunna greja detta? Vad sägs? Egentligen är rudorna mest intressanta. Fast kanske hade jag bara tur. Finns erfarenheter på området???

    Christer
  • JH Christer
    • July 2004
    • 5

    #2
    Beklagar bokstaven r. Ska var Vänern i rubriken.

    Christer

    Kommentar

    • Ove Carlson
      • April 2004
      • 13

      #3
      Jag har en damm i Vingåker sedan 5 år. Vi har zon 3-4 här och ganska kalla vintrar. Min damm är cirka 80 cm på djupaste stället. Jag har aldrig haft någon tillskottsvärme och dammen har alltid frusit till. Trots detta har alltid rudan, guldfiskarna och guldidarna övervintrat. Rudasn kommer från sjön nedanför oss. Men den verkliga överlevnadsexperten är sutare. Förr fraktade man levande sutare från Småland, via hästskjuts, tåg, båt etc tll London och Berlin. Sutarna låg i fuktig mossa och överlevde den långa transporten!

      Kommentar

      Arbetssätt...