Hägern hade fest...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kramfors
    svarade
    Ja det kan det vara det gick så fort, den var ensam de brukar vara i flock.

    Lämna en kommentar:


  • dgqlof
    svarade
    Ursprungligen skickat av Kramfors
    Jag hade en "måsfågel"? som landade på ett näckrosblad i dammen...
    Kanske en ungfågel av någon tärna? T.ex. fisktärna. De hovrar, är så lätta och nätta så de kan stå på blad, är mycket intresserade av småfisk, ungfåglarna är brunaktiga. Jag har aldrig sett tärnor äta fiskar som är större än 6-7 cm så de flesta dammfiskar klarar sig nog.

    Lämna en kommentar:


  • jackson
    svarade
    Bror hade en trut vid dammen. Men han spännde en lina härs och tvärs över dammen (ca 30-50 cm ovan vattenytan). Det verkar ha fungerat, för truten har inte varit där och fiskat igen (vad vi sett).

    Lämna en kommentar:


  • Kramfors
    svarade
    Vi brukar inte ha Häger här omkring Kramfors men nu har vi en som har fest i en sjö som har Put and take fiske.
    Jag hade en "måsfågel"? som landade på ett näckrosblad i dammen det var troligen en trutart den hade gråbrun kropp och översida på vingarna, nästan något som påminde som hastigast någon mörkare ring vid halsen, vingform som en måsfågel, den svängde in på låg höjd vände sakta över dammen och "hovrade" stod nästan stilla i luften ca 1 meter over vattnet och satte sig på ett näckrosblad, när jag klappade händerna flög den, var ensam, måsarna brukar komma i flock och har aldrig varit intresserade av dammen fast de brukar landa på gräsmattan och plocka mask.
    Någon fågel ´gissare på Zoopet.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ja det verkar ju funka mot både hägrar, katter och människor.....

    Lämna en kommentar:


  • Kramfors
    svarade
    Hägerskrämma http://www.tsunamikoi.com/prodc.htm

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Vi har under alla år varit förskonade från hägrar i vår utedamm - men däremot har helt plötsligt har en av grannens katter efter månader av intensivt studerande kommit på att det man kan fånga fiskarna och också lyckats med det några gånger trots att dammen är rejält djup.
    Tror tyvärr inte att det hjälper med vare sig plasthäger eller ens plastkatt i detta fall

    Lämna en kommentar:


  • erikthur
    svarade
    Det säjs att man skall ha en egen häger - naturrogen av plast - i alla fall för att undvika besök av nya hägrar

    Lämna en kommentar:


  • Ove Carlson
    startade ett ämne Hägern hade fest...

    Hägern hade fest...

    Jag <b>hade</b> cirka 30 guldidar, en stor ruda och 5 guldfiskar i min damm. En morgon när jag skulle mata dem såg jag bara guldfiskarna och rudan. Samma kväll brakade det till i en stor asp i närheten av dammen...En stor jävla häger satte sig på en gren. Snacka om finsmakare som valde ut mina bästa fiskar för sin brakmåltid!

    Har någon tips om hur jag ska skydda mina fiskar från hägern? Nät verkar inte vara kul vare sig att se på eller trassla ut en häger ur. Dessutom är väl hägrarna fridlysta, eller?
Arbetssätt...