Ang. byte av vatten i damm/filter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sulan
    • October 2003
    • 105

    Ang. byte av vatten i damm/filter??

    Nu kommer jag med mina funderingar igen ;o).
    Har ju damm i trädgården med guldfiskar i. Funderar på vad som är bäst att investera i. En elektrisk pump att byta vatten snabbt o lätt med jämna mellanrum eller ett filter att stoppa i. Pumpen lär ju va billigast så därför vill man ju tro att det funkar bra med den men jag vet inte.
    Någon som har en tanke el tips på detta?

    Tacksam för svar!!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Även med ett filter måste du byta vatten i en damm om den inte är väldigt stor med få fiskar när halten av föroreningar blir för höga tex nitrat.
    Ett filter ska även ta bort fasta föroreningar som finns i vattnet tex avföring, växtdelar osv.
    Visst kan du byta vatten varje dag men det blir inte ekonomiskt på sikt, utslaget på ett antal år blir det inte så dyrt med ett filter.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Sulan
      • October 2003
      • 105

      #3
      Okej! Så då måste jag egentligen köpa både ett filter o en pump för att det ska bli bra. Hittade en pump igår för 299:-, rätt okej pris ska titta på filter idag.
      Ett filter gör vattnet helt rent o klart då eller?? Ska man hälla i lite alghämmande medel oxå??

      Fiskarna verkar trivas bra där nu o det känns ju bra...

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Om du bara har en pump med ett filter i pumpen så brukar de gå igen av alger och annat, ett bra altenativ är att ha ett undervattenfilter som förfilter, det gör att inte kommer skräp i fontänmunstycket, där får du också en biologisk nedbrytning av ammonium och nitat.
        För att få klart vatten behövs ett UV-C ljus.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Sulan
          • October 2003
          • 105

          #5
          Jag titta på ett filter idag. Där va ett filter som skulle va i vattnet, en på land me UV-C ljus i o sen en slang med vattnet som skulle i dammen igen. Den kostade 800:-, var väl inte så farligt pris ändå. Den skulle nog bli bra, det va av märket Hozlock.
          Kollade i tabellen för vilken jag skulle ha, mer än 5h solljus per dag o mindre än 0,75 cm djupt.

          En tanke slog mej innan. Skulle man inte kunna, som man gör i akvariet, hälla i lite aktivt kol i pumpen så skulle det kanske bli klart vatten som det blir i akvariet. Eller det kanske behövas alladeles för stora mängder då??

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            "en på land me UV-C ljus i o sen en slang med vattnet som skulle i dammen igen. Den kostade 800:-,"
            Det blir nog bra.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Sulan
              • October 2003
              • 105

              #7
              Vad menar du med det??

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Att det filter med UV-C ljus du kollat räcker nog.
                Aktivt kol har provats i dammfilter, men kommer inte ihåg orsaken just nu.
                Ett UV-C ljus i ett filter räcker för att du ska få klart vatten.
                Och med ett par kg Zeolit i filtret minskar du risken för nitrat som göder algern.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Sulan
                  • October 2003
                  • 105

                  #9
                  Fast det jag kollade på hade två runda delar, en som skulle vara i vattnet som hade ett filter där vattnet först sögs igenom. På land ska en del vara däri fanns ett UV-C filter där vattnet gick förbi och sen kan man bygga ett litet vattenfall där vattnet rinner tillbaka i dammen. Detta va ju klart mycket billigare än enbart ett UV-C filter. Här är det:

                  Hozelock Titan 2000 water pump - Code: 1451

                  Hozelock Titan 2000Hozelock Cyprio Titan PumpsThe Titan range has been specifically designed for continuous running with minimum cleaning. Titans have the ability to pump solid particles up to 8mm without blocking (4mm with Titan 2000, 3000). They are suitable for filtration, waterfalls and watercourses.The large intake slots at the base of the pump minimise obstruction to solid particle migration and are specifically placed at the base of the pump in order to collect solids from the floor of the pond. This design maximises the effectiveness of the pump for filtration.All Titans have unidirectional rotation to maximise pumping efficiency, with open impellers to provide the solids handling capability. With three-year warranty.Titan pumps are designed to pump water containing solid material to a filter or a waterfall. The cage is specially designed to prevent it clogging by providing the maximum surface area.All titan pumps feature a wildlife protection system (WPS) so that in spring when the fish fry and tadpole are present in the pond, it is possible to close the inlet cage down to as little as 2mm.The outlet of the pump has a screw thread quick release hosetail 20-40mm (3/4" - 1 ")When using a pump to power a filter system reliability is essential. That is why all Titan pumps key features provide total reassurance.1. All Titan pumps have a thermal resettable fuse that prevents motor damage.2. All Titan pumps have ceramic shafts and bearings to minimise wear.(The ceramic that we use is almost as hard as diamond). High powered pump for filters of up to 2200 litres capacity - max flow 2000LPH



                  2000 Litres Maximum flow
                  1.60m Maximum head
                  1100 Litres Max Flow at 1.0m head
                  Solids handling 0-4mm
                  0.10m m Maximum waterfall width at 0.60m
                  0.08m m Maximum waterfall width at 1.00m
                  Hose diameter 20-40mm
                  3 year Guarantee

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Jag vet inget om Hozelock då det ofta är ett fabrikat som säljs av varuhus och inte specialbutiker, men det är säker inget fel på det filtret ändå.
                    Jag har en pump av det märket men den är dålig då den inte har en Vortex impeller (kan pumpa större partiklar) men jag fick köpa den akut en kväll på OBS då jag behövde en pump snarast.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Sulan
                      • October 2003
                      • 105

                      #11
                      Nähä!! Fast köper jag någon så får det bli en sådan. Eftersom jag bara hyr huset jag bor i så dammen kan jag ju ej få med mej vid kommande flyttar. Och när jag köper hus ska jag he en damm o den blir ju säkert större o å e det ju rätt onödigt att köpa en pump nu som kommer bli för liten vid ett senare dammbygge.

                      Tack för alla svar, får se vad jag kommer fram till!!

                      Kommentar

                      • Diskusludde
                        • September 2003
                        • 156

                        #12
                        hur stor är dammen?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

                        vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

                        Kommentar

                        • Sulan
                          • October 2003
                          • 105

                          #13
                          Ja den e väl ca. 1,5x1,5 och ca. 50-60 cm djup, på en liten del är det bara ca 20-30 cm djup.

                          Kommentar

                          • mats m
                            • September 2002
                            • 515

                            #14
                            Hej Sulan.
                            Har en sådan pump titan 2000 sedan 2år och den fungerar utmärkt.aldrig några bekymmer.Pumpen är av typ slampump,den har alltid pumpat oavsett hur skitigt vattnet varit.Anser den vara bäst i det prisläget har provat andra som var riktigt dåliga.
                            MVH Mats
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            • Sulan
                              • October 2003
                              • 105

                              #15
                              Okej tack så jättemycket för tipset, kanske ska satsa på en sån iallafall. Vet du kanske vilken storlek dammen kan vara som störst till en sån pump?
                              Håller sej vattnet klart med den??

                              Tack! Tack!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...