Förhindra oklart/grumligt o alger i vatten i damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sulan
    • October 2003
    • 105

    Förhindra oklart/grumligt o alger i vatten i damm

    Jag har nu fått byta vatten i min utedamm pga det va bara alger, alger, alger. Skulle verkligen behöva lite tips på olika medel som man kan förhindra detta lite grann iaf. Jag hällde i nåt som heter Bio Fin, som ska förhindra grumligt vatten. Men det kanske finns nåt som e bättre el som man oxå kan hälla i.
    Vill ju gärna kunna se fiskarna....

    Tacksam för svar!!!
  • Tottas
    • April 2004
    • 49

    #2
    Ett tips som jag fått för att förhindra alger i dammen är att ta en gammal nylonstrumpa & i den lägga 1-3 stenar & där efter ett knippe med halm..(gärna korn el. råg) det skall inte vara mer än ca en handfull. Detta gör att det blir en faslig massa "urdjur" (infusions djur) som tar hand om överskottet med näring i vattnet. Sedan får man ju också ställa sig frågan varför du har så mycket alger? Ligger den i solen? Är den förliten kanske (vattnet blir varmt & syrefattigt)? Ju större den är ju lättare blir det att hålla den i biologisk balans. Har du fiskar/växter i den? Hur djup är den? Det finns massa små saker som kan påverka förekomsten av alger & grumligt vatten... tex. är det vattenledningsvatten el. från en sjö? Ja Sulan det kan vara mycket som spelar roll. Så lite mer vill information behövs för att kunna säga att gör så el. så... Dock kvarstår mitt råd med halmen... ett välbeprövat knep som är helt ofarligt! Inga konstiga kemikalier här inte... Du lär märka på algerna att dom avtar efter några veckor...3-4 skulle jag tro. Trevlig midsommar...

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Du måste ha ett UV-C ljus mot svävalgerna (grönt vatten, kornhalm sägs hjälpa mot trådalger, men om du håller nitraten låg genom att byta 10-15 % vatten i dammen i veckan 14 dag så minskar risken för trådalger.
      Jag har testat halm i en damm utan att se någon skillnad mot en damm utan halm, men det var små yngeldammar på någon kubik, så kanske halm hjälper i större dammar.
      Jag tror inte på att kornhalm mot trådalger då jag än inte sett att det fungerat för någon.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag har nyligen försökt med halm mot alger och vill inte påstå att jag sett någon effekt av detta. Jag har dock en liten damm på en kubikmeter. Jag gick istället till mekaniskt angrepp och håvade upp massor av dessa grönslemmiga trådalger med ganska god effekt faktiskt. Jag vill minnas att det var samma elände första året i den minidamm jag gjorde iordning i Bälinge 1999. Men kommande åren märktes knappast något av denna algproblematik.

        Däremot har jag sett att de dumpat mycket halm i en större damm i ett natureservat i Huskvarna och där fanns det inga alger att tala om.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Dafnier hjälper alltid mot grönt vatten och mot många andra sorters alger. Men beroende på hur mycket fisk du har kan det vara svårt att ha tillräckligt mycket dafnier utan att de blir uppätna. Skaffa en foderhåv från damm/akvariebutiken, ta några halvfyllda hinkar vatten från din damm, åk till närmsta lilla stadsparksankdamm (fiskfri) och håva upp mängder av dem. På köpet kommer du visserligen att få en del andra oönskade kryp, men oftast är det värt det.

          Det är svårt att kontrollera mängden dafnier, men jag skulle uppskatta 1 kubikcentimeter dafnier till 100L vatten räcker mer än väl. Men som sagt, allt beror på fisktätheten.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Att bekämpa långa trådalger är att ha ett vatten där de inte trivs genom att de inte får någon näring.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Sulan
              • October 2003
              • 105

              #7
              Tack för alla svar, sicken respons!!!

              Förra året hade jag inte några alger alls, bara att vattnet va lite grumligt. Men i år var det hur mkt som helst. Det har ju inte varit mkt till sol sedan jag fyllde upp den. Så jag fattar inte vad det kommer från o i sån mängd.
              Jag har sett att Kramfors ofta ger tipset om UV-C ljus, så jag tittade på det i affären idag. Till en damm upptill 7000l kostar det en tusenlapp o det e för mej rätt mkt pengar tyvärr. Annars hade jag med glädje köpt ett sånt. Fast det e klart, väger man det mot att alla alger försvinner så.....

              Min damm e väl ca. 1,5x1,5m o inte så djup, kanske 50 cm på ena sidan o 30 cm på ena. Har nu där 13 st guldfiskar o när solen e framme så är där sol fr kanske tolv på dan.

              Kommentar

              • Sulan
                • October 2003
                • 105

                #8
                Kramfors. Förstog inte riktigt vad du skrev... Hur menade du med vatten byten?? 10-15% hur ofta då??

                Tack på förhand!!

                Kommentar

                • marcus_swe
                  • July 2003
                  • 483

                  #9
                  Ett sätt är att rulla upp trådalger på en pinne. Det kan ju vara svårt att få in en hov mellan växter etc.

                  Dock är det ju lite jobbigt att snurra pinnen under en längre stund. Då tar man bara en skruvragare/bormmaskin och sätter pinnen i och vipps går det kalasfort.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Det blir nitrat i en damm som i ett akvarium som göder algerna.
                    I en damm kan det vara mycket naturlig föda och ofta om du matar dina fiskar i dammen så kan det bli mer föroreningar än när de är i akvariet.
                    Med mer vatten i en damm än i ett akvarium tar det bara lite längre tid att få skadliga värden av ammonium/nitrit/nitrat i en damm om den inter rymmer väldigt mycket vatten i förhållande till cm fisk.
                    50 cm fisk per 1000 liter vatten brukar vara ett riktvärde för dammfiskar.

                    Vad har du för filter i dammen.
                    Här är ett filter som räcker till en mindre damm http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=36&parent=34&id=450
                    Kostar ca 2000 lite beroende var du köper det.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • isaxsson
                      • July 2003
                      • 40

                      #11
                      Tror lite mera på detta filtret http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=36&parent=34&id=455
                      det går att uppgradera till 24 watt uv-c

                      Ola Piteå
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154197
                      Damm och dammfiskar

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        OK du har rätt, rymmer lite mindre filter material men det är marginellt och något lägre pris.
                        En storlek större Cyklon tryckfilter 6000 kostar bara 200:- till.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Sulan
                          • October 2003
                          • 105

                          #13
                          Jag har inget filter i dammen, bara en fontän. Det är tyvärr rätt så dyrt med sånt, så därför har jag ingen möjlighet att köpa det. Får väl helt enkelt göra som i akvariet, byta en del vatten en gång i veckan o hoppas på att den håller sej något så klar.
                          Men efter en rengörning av dammen o nytt vatten ser de ut att stormtrivas, kan stå där hur länge som helst o titta. De gillar att gömma sej nära fontänen, där det blir lite som ett lock när vattnet landar på ytan.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...