Algätande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmie_
    • May 2003
    • 81

    Algätande fiskar

    Finns det några algätande fiskar som man kan ha i dammen men som inte käkar upp växterna?
  • Maria Svensson
    • June 2004
    • 3

    #2
    Stör, Koi och Guldfisk
    Maria S

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Som inte käckar upp växterna. Då tycker jag nog att de tre ovan nämda är lite tveksamma. Dessa fiskar äter gärna växter så du blir tvungen att ha ganska robusta växter
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Jimmie_
        • May 2003
        • 81

        #4
        Guldfiskar har vi men de käkar inte på algerna men därimot lite på växter ibland... Tänkte mer kanske på någon mal liknande fisk som tål lite tempratur växlingar.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Varför ska du ha en algätande fisk i dammen, i de flesta dammar blir det tråd och svävalger i sådana mängder så en stackars fisk kan inter göra någon nytta, dessutom förorenar den som också göder algerna.
          Det finns en kallvatten mal som jag inte kommer på namnet på som klarar 12-25 grader den är visst dyr att köpa.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • kkpa
            • April 2004
            • 8

            #6
            Vad du än gör så köp ingen sån mal jag köpte....
            Jag köpte i min ovetskap en Catfish (albino) som man skulle ha i dammen. Den var ca 10 cm när jag inhandlade den och satte den i akvariet där hemma för att sättas ut efter vintern.
            Den blev otroligt snabbt både 20 och 30 cm och käkade knytnävstora slöjstjärtar, ett riktigt monster som fick åka tillbaka till affären där den kom ifrån. Usch, ryser bara jag tänker på den.
            Fick knappt upp den ur akvariet för att håvarna böjde sig när man väl fick tag i den.
            En stooooor varning för Catfish.
            Köp nåt algbekämpnings medel istället, verkar vettigare.

            Martin

            Kommentar

            Arbetssätt...