grön damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malin1
    • June 2004
    • 3

    grön damm

    våran damm har blivit helt grön. Någon som vet vad man ska göra?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Är det långa trådalger så kan dom bekämpas mekaniskt.
    Håva upp så mycket det går.
    Och fortsätt så någon gång i veckan.
    Om det är svävalger så är det nog för mycket solljus...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Har du UV-filter?
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • malin1
        • June 2004
        • 3

        #4
        Nej vi har inget uv-filter, vi har betongat dammen i år kan det ha något med det att göra.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          "betongat" dammen? Menar du att ni har gjutit den i år, dvs helt ny gjord i betong? Jag förstår inte...
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • malin1
            • June 2004
            • 3

            #6
            Vi har gjutit den i år.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Hur är betongen behandlad, är den "rå" får du högt pH.
              Köp ett UV-C filter http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=38&parent=34
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Tony
                • January 2002
                • 208

                #8
                (jag lägger mig i då det är min fru som postat inlägget =) )

                Betongen är obehandlad vilket gör att PH i dammen ligger på 8,5. Det verkar onekligen som att betongen orsakar algerna då vi inte haft dem tidigare. Jag har lite dålig koll på alger, men troligtvis är det gröna trådalger, de har "snorkoncistens" och har kommit i ganska stora mängder, både i filtret och efter kanterna i dammen.

                Hjälper ett UVC-filter i detta läge? Vi är på gång att införskaffa ett sådant, men har hittils inte lyckats hitta något som passar "på direkten".

                Förutsättningarna är följande iaf:
                * ca 15m3 vatten, djup 1,8 meter
                *vortec 13000 pump med 2" slang ca 8 meter med "avtappning" ca 1,5 meter ovan vattenytan.
                * Delta 24000 filter med vortex

                Hur skall man smidigast köra UVC'n? På den vanliga cirkulationen eller i en egen slinga med mindre pumpkapacitet?

                mvh
                Tony Englund

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  UV-C hjälper bara mot de organismer som paserar förbi ljuset.
                  Mot långa trådalger hjälper det att ha sådana förhållanden att korta trådalger trivs då det två konkurerar med varandra.
                  Du kan sänka pH med någon syra, askobinsyra är ofarlig för fiskar men det kan behövas väldigt små mängder för att sänka pH.
                  UV-C ljuset kan vilket som vara på den pump du har, eller på en separat allt beroende på var ljuset ska plaseras.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Tony
                    • January 2002
                    • 208

                    #10
                    Lite ny info:

                    Dammen har "självläkt" ganska oredentligt, så numera ser man botten igen. En massa trådalger sitter kvar i dammduken, men de friflytande verkar ha fått nog efter någon veckas skitväder utan sol med konstant regn. Förmodligen tar filtret hand om de "svävande" trådalgerna som är kvar, åtminstone hoppas vi på det. Inga fiskar ser ut att ha tagit skada då de är pigga, nyfikna och hungriga.

                    Hur som helst skall det införskaffas UVC under sommaren för att ta hand om svävalgerna som säkerligen dyker upp när sommaren visar sig.

                    Tack för era tips!

                    mvh
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    Arbetssätt...