Övervintring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #16
    Tias berätta mer om din damm, vad är det som gör att ett vattenfall eliminerar svävalger, hur många timmar solljus är det på dammen, har du fiskar, hur många/stora.
    Det är många som har problem, även med filter och UV-C så berätta mer om hur du löst det med din damm.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #17
      Angående filtret.

      Min bror hade problem med att vattnet var grumligt. Köpte en UV-lampa (och tillhörande centrifugalfilter, kanske runt 70 liters volym), och efter ca en vecka var vattnet klart.

      Han köpte även en annan pump, eftersom den på rusta skulle dra så mycket ström och han fick ett bra pris på pumpen. Nu har den gått sönder. Så återigen fick rustapumpen träda in och pumpar genom lilla filtret och den stora sandfiltret (som har fungerat bra).

      Har inte kört UV-filtret mer i sommar än två veckor när det var nytt. Resten har inte sladden till lampan varit ikopplad.

      Tror inte att algerna har försvunnit utan filtret, men det behövdes bara två veckor (den här sommaren).
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Ja, den här sommaren har det inte varit mycket svävalger pga få soltimmar.
        De flesta dammpumpar är det 3-5 års garanti på, om det inte är någon "varuhus" pump av "okänt" fabrikat.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Tias
          • December 2003
          • 98

          #19
          Ja du "KRAMFORS" vi ha diskuterat detta innan och var långt ifrån överens.

          det enda jag har som "driver" min damm är en vanlig dränkpump som drar runt ca: 150L/min och en liten fontän för utseendet skull.

          Dränkpumpen pumpar upp vattnet i en damm som är förhöjd ca: 1 m över den andra och ett stupat vattenfall ca:40 cm brett, en bäck ca 2-2,5 m rakt ut i den "nedre" dammen när denna andra "förhöjda" dammen kom till så försvann alla svävalger återstär gör bara en del trådalger men inte värre än att dom går att hålla i shack med en håv.

          ska testa att göra en "biologisk" rening i bäcken och se om trådalgerna går att elimenera på det sättet.

          använder heller inga kemikalier eller annat onaturligt.
          Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

          www.tielias.blogspot.com

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #20
            Har du fiskar i dammen?
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Tias
              • December 2003
              • 98

              #21
              ja det är väll 50-60 guldfiskar allt från yngel till 20-25cm fyra guld-id två solaborrar
              hade tre karpar innan dom tog dessvärre fågel#¤#"arna men men naturen har sin gång.
              Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

              www.tielias.blogspot.com

              Kommentar

              • Zirry
                • June 2004
                • 78

                #22
                Solaborre, det var nått nytt för mej. Är det nått speciellt som är lätt att ha i damm?
                Vattenfall tänkte vi bygga nästa sommar, den här sommaren var för kort, är det en massa måsten och nödvändigheter där med, måntro? eller kan man bygga som man känner för?

                Kommentar

                • Tias
                  • December 2003
                  • 98

                  #23
                  Bygg hur du vill. bara du tycker det blir snyggt och passar in. tänk dock på flödet, är det för litet blir det bara ynkligt. vi har som sagt ca: 180L/min (10080L/h) i vårt fall på ca: 1-1,2 m tryckhöjd för pumpen och en bredd på fallet på 40 cm. så det krävs ganska rejälpump..

                  Angående solaborren så är det en aborrfisk som du säkert förstår väldigt fin och anorlunda i teckningen, dock lite ovanliga i handeln.

                  ska enligt fackuppgifter inte klara av vattentempratur under 10 grader men våra har övervintrat ute i dammen i två år.
                  Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

                  www.tielias.blogspot.com

                  Kommentar

                  • Rydberg
                    • April 2004
                    • 16

                    #24
                    Tror inte du ska ta bort allt för många träd runt din damm för skymmer de mot ljusinfall så är det bra ur algsynpunkt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...