Skator

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter
    • January 2002
    • 196

    Skator

    jag har lagat upp min trädgårdsdamm och tänkte det vore kul med lite koi där i.
    problemet är bara det att skatorna har byggt bo 5 meter från dammen och jag har en känsla av att man inte kan lita på dem om jag släpper i 8cm koi. det borde ju inte vara särskilt svårt för en skata att norpa en koi om den är precis vid ytan eller? jag har sett dem gå och leta föda i kanten på min "natur" damm på baksidan men vad de hittat där vet jag inte.

    det är inga problem för mig att bli av med dem om det skulle vara så men de är ju faktiskt lite roliga oxå.
    /Peter
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag har aldrig varit med om att skator har tagit någon fisk i utedammen och vi har också haft ett skatbo på tomten i flera år.
    Var lite mer orolig när tomten invaderades av flera hundra måsar under några dar för en dryg vecka sen, men de tog inte heller några fiskar.
    Vad jag är lite orolig för är att det skall dyka upp någon häger då ligger fiskarna pyrt till.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Vi har ett skat par på tomten som "badar" i dammen utan att fiskarna reagerar, däremot flyger skatorna när mina Koi simmar fram och kollar på skatan.
      Skatorna jagar bort kråkor, måsar, och grannen katt.
      Vid några tillfällen har någon koi skrämt vår hund när den druckit vatten ur dammen, hunden uppskattar inte att en Koi kommer och puffar på hans nos.

      Fiskarna kanske har ett varningssystem för när det kom 2 trutar och sänkte sig ner mot dammen då stimmade de på botten.
      På något sätt kan de "tala" med varandra, jag klantade mig vid en vattenbyte i dag på några småkoi och hade inte silen på häverten när jag gick förbi akvariet såg jag att de trängt sig samman i ett hörn, vilket är ett tecken på att något är fel, en Koi hade fastnat i häverten när den kom loss så var allt som vanligt igen.
      Kråkor vet jag har tagit små fiskar i små grunda dammar, en här tappade 2 små guldfiskar som truten tog, trutarna dök så det gick hål i dammduken.

      Bygg inte en för liten damm om du ska ha Koi tänk på att du ska minst en kubik vatten till en vuxen Koi, det kan verka mycket när fiskarna är små, men om ekonomin tillåter köp 2 åringar som är minst 25 cm direkt av en odlare, då kan du se på ett ungefär hur de kommer att se ut som vuxna.
      De Koi du köper kan du om du sköter dem väl fira både din 50 och 60 års dag tillsamman med.
      Ta med i dina planer en säker vinterförvaring med en temp på minst 12 grader.
      Du har kanske någon hobbyodlare i närheten, som du kan få Koi av.
      Fall inte för frestelsen att ha Guldfiskar med Koi om du tröttnar på Guldfiskarna är det svårt att ge bort dem, och du får en massa yngel att avliva varje år.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen skickat av Kramfors
        På något sätt kan de "tala" med varandra, jag klantade mig vid en vattenbyte i dag på några småkoi och hade inte silen på häverten när jag gick förbi akvariet såg jag att de trängt sig samman i ett hörn, vilket är ett tecken på att något är fel, en Koi hade fastnat i häverten när den kom loss så var allt som vanligt igen.
        Jag har någonstans läst att det rör sej om kemiska signaler från fisken ifråga som känner sej stressad.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ja, det kan vara så.
          Jag har läst att om en fisk är sjuk i akvariet eller en damm stressar det andra fiskar, vissa fiskarter dödar den sjuka fisken då den utgör en fara för dem, även fiskar med avvikande beteende eller färg blir dödade.

          För övrigt är fiskarna som oss människor, de roffar åt sig mat utan hänsyn till den svagare, de är näriga, om de hade fickor skulle de vara fulla av mat, de inrättar revir som vi gör när vi har staket eller häck runt våra hus.

          Men ändå finns det något av vänskap mellan fiskar de arter som är parbildande är ofta varandra trogna.
          Jag släppte 5 Koi från en innedamm och 2 från en annan, de 2 fiskarna är fortfarande tillsamman även när de är med i "stimmet".
          Jag känner att det skulle vara intressant att veta mer om fiskars beteende mot varandra.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Det finns en bok som heter "Varför gör fisken så" av Meulengracht-Madsen (?). Gammal, men intressant. Finns i alla fall på Malmö stadsbibliotek, så era bibliotek kan låna den därifrån. Mvh Cecilia

            Kommentar

            • ÅsaF
              • April 2003
              • 79

              #7
              Jag har varit med om den otrevliga upplevelsen att även fiskar kan agera mobbare och offer. Vi hade en guldfisk i vår damm på 14 kubik som saknade ryggfena (född så) och nu i vår så har de andra fiskarna jagat honom tills han blivit helt slut. Tappade färgen och låg mest bland växterna och kippade efter andan. Till slut så fick han en massa sår på sidorna så vi valde att avliva honom (henne). Sorgligt att se att även fiskar kan agera som människor i vissa fall.

              Kommentar

              Arbetssätt...