Bäck i stället för damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #16
    Så här tänker jag mig kanten på bäcken, då syns ingen damduk.
    http://www.bigsnestpond.net/8_03AB.JPG
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #17
      Hej!

      http://www.bigsnestpond.net/8_03AB.JPG
      Jo, det är drömmen att få det att se ut som ett naturligt vattendrag.
      Naturen är vacker och facinerande.
      Men det är nog inte lätt att få det att se så bra ut. Om man gör fel så är ju risken att man får börja om från början, och då är det lätt att man blir less på alltihop.
      Jag ska fortsätta att samla erfarenheter innan jag ger mig i kast med projektet.

      Urban

      Kommentar

      • marpe
        • June 2004
        • 3

        #18
        Hej Urban!

        Jag tror att du vinner mycket på göra bäcken djup om du vill ha fisk i den. På så sätt får du ju stabilare vattentemperatur och bättre vattenvärden. Anläggningsytan mot solen, eller vad man ska kalla det , är nog det största hotet mot ditt bäckprojekt. Det är nog inte bara bäckens volym som räknas.

        Om du kommer på att du gjort bäcken för djup kan du lätt åtgärda detta med sten, men om den är för grund får du ett hästarbete.

        Genom att ha mycket sten på botten kan du öka vattenmängden i systemet, utan att öka det upplevda djupet för barnen. För tydighetens skull: Vattnet som rinner mellan stenlagren på botten är också vatten för bakteriekulturen, men ingen drunkningsrisk.

        Vore jag i dina kläder skulle jag - trots att du verkar vara småbarnsförälder - göra ett par riktiga djuphålor där fisken kan ställa sig riktigt heta sommmardagar. Ha dessa gärna skuggade. För att slippa vara orolig för att barnen ska dratta i dessa kan du täcka över dem på nåt sätt som passar din smak.

        Min första tanke är att lacka plywood med nån mörk lack för vattenskydd och att den inte ska synas så väl. Lägg ett lager jord och grästuvor ovanpå. Det finns säkert andra lösningar.

        Då det gäller transport av vattnet tillbaka till källan:
        Jag tror att tanken att inte lyfta vattnet i onödan är bra.
        Strömningsmotstånd i smala eller krökta slangar och att lyfta vattnet kostar onödig pumpkapacitet.

        Tilläggas ska att jag är inte är en bäckexpert, men så skulle jag resonera.

        MVH
        Martin

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #19
          Hej!

          Genom att ha mycket sten på botten kan du öka vattenmängden i systemet, utan att öka det upplevda djupet för barnen. För tydighetens skull: Vattnet som rinner mellan stenlagren på botten är också vatten för bakteriekulturen, men ingen drunkningsrisk.
          Mycket bra tänkt! men det är stor risk att det samlas en massa skräp som ligger och ruttnar nere mellan stenarna där man inte kommer åt att rengöra. Vi har 50 år gamla björkar på vår tomt så det gäller att man kan få upp löven. Nästa sak är att det är tillräckligt svårt att få vatten att se strömande ut även med en stor vortec pump. så det är synd att missa lite av den effekten pga vattnet går på djupet mellan stenarna.


          Jag har kommit så här långt i min planering:

          Jag tänker ha en grund bäckfåra med kullerstensbotten 10-15 meter lång. 40-60 cm bred. den ska vara så grund att stenen nästan sticker genom vattenytan.

          i slutet av denna gräver jag en damm på kanske 10 kvm och 10 kbm.

          För att dölja fula damkanter och för att få den barnsäker så bygger jag ett trädäck som går runt hela dammen och har en bredd av ca 1,5 meter. På däcket kan man ha ett staket eller räcke som skydd.

          en votrtc 8000 och ett stort hembyggt filter(regnvattentunna och blå filtermatta) får stå för cirkulation och rening. Troligtvis ett uvc för att slippa en del problem.

          Vattnet leds tillbaka till bäcken genom ett 110 mm avloppsrör.

          Sambon kan plantera sumpväxter i bäcken och här får grodor och ödlor bo. I dammen kan man ha näckrosor och fisk.

          Urban

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #20
            Du har inte tittat på tryckfilter i stället för en tunna till bäcken.
            Ett långsamfilter i en tunna kan du ha vid dammen med en annan pump.
            Kolla också kokosmatta där växterna kan etablera sig och att dölja dammduken i bäcken.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Tony
              • January 2002
              • 208

              #21
              Hu, jag håller precis på med min bäckfåra. Har precis totalrenoverat kanterna på dammen och murat stenen istället för att bara ha den liggande.

              Jag bygger min bäck med duk som är 200cm bred och 18 meter lång. Bredden kommer variera ordentligt och iom bredden på duken blir svängar och "höljor" möjliga att bygga.

              En varning dock, det är vansinnigt mycket mer jobb att snickra ihop än man tänkt sig. Min dammkant beräknade jag göra klart på 4 dagar, men det tog 15, så se till att tid och tålamod finns innan ni startar.

              mvh
              Tony Englund

              Kommentar

              • thomasgbg
                • January 2004
                • 6

                #22
                Kan man inte plantera in KOI?? Eller det kanske finns odlad bäcköring att inhandla ( märker att akvarieintresset och fiskeintresset går hand i hand :-) ).

                Det är onekligen en lockande idé som ni bollar runt..........Lycka till


                Ps det kanske finns någon sportfiskeförening med erfarenheter från bäckrestuareringar som ni kan fråga.
                170 L men vill ha mer & fler ( sambo vägrar )....Kan verkligen en lägenhet vara för liten för ett par kar till ???

                Kommentar

                • isaxsson
                  • July 2003
                  • 40

                  #23
                  Vore skoj med lite bilder på ditt projekt, håller med om att det är mycket jobb, jag har själv stora barn men mina grannar har små
                  så jag har funderat på ett staket runt våran dam, men det ät ju inte så lätt att få det naturligt

                  Ola Piteå...
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154197
                  Damm och dammfiskar

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #24
                    Det finns billiga pumpar host Claes Ohlsson och Rusta, kolla dessa (kapacitet på ett antal kubikmeter i timmen). En sådan för att driva ett sandfilter i stor vattentunna och en till att forsla runt vattnet till bäcken. Bägge utlopp i bäckens början. Prova först det med filter, och se om det räcker. Annars får du installera en pump till. Se bara till att gräva ned slangar till bägge pumparna medans du har gräsmattan uppgrävd. Jobbigt att gräva ned en slang till efter att man sett att den första inte räcker. ;-)

                    För att få bäcken att verka naturlig, se till att den inte blir ett rakt dike, utan att den "ålar" sig fram.

                    Några djupa ställen på vägen ned till jölen i slutet ökar även "natureffekten". För att få forseffekt, så ha några smala och/eller grunda ställen med större stenar, så att vattnet får forsa fram mellan dem. Ljudet får effekten av bäckvatten att öka.

                    Som någon skrev, det är lättare att fylla igen efter, än att gräva djupare för att man inte tagit i så det räcker. Prova med att lägga ut ett rep så att du ser konturerna på bäcken/dammen medans du planerar.

                    Fiskar: Guldfiskar/Koi vill ju inte ha så forsande, så de kommer nog att vara i jölen/jölarna. Men du kan ha kardinalfiskar och praktbarber i bäcken/dammen. De gillar mer grunt och strömmande vatten. Speciellt om du har någon stor sten mitt i som ger bakvatten som de kan stå i. Dessa fiskar tål temperaturer i vattnet ned mot 5 grader. Det finns andra fiskar som man kan ha från lite senare på våren till fram på höstkanten, sedan får man sätta en mjärde för att ta in dem innan det blir för kallt.

                    Lycka till med bygget.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #25
                      "länspumpar" från tex Rusta drar för mycket ström i förhållande till det antal liter de kan pumpa.
                      De är även inte avsedda att gå dygnet runt, jag har dammpumpar som gått året runt i 7 år.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • urbanandersson
                        • January 2003
                        • 965

                        #26
                        Hej!

                        "länspumpar" från tex Rusta drar för mycket ström i förhållande till det antal liter de kan pumpa.
                        De är även inte avsedda att gå dygnet runt, jag har dammpumpar som gått året runt i 7 år.
                        Jag gjorde en liten koll:

                        Einhell royal smp 402-s köpt i tyskland för 400 kr.
                        Smutsvattenpump som tar partiklar upp till 25 mm som jag har till reserv till mitt avloppssystem.
                        Flöde max: 7000 l/timme
                        Flöde 2m: 4500 lit/timme
                        Effekt: 400 watt
                        Strömkostnad per år kontinuerlig drift: 2275 kr
                        Garanti 1 år


                        Vortec 8000 dammpump kostar 2900kr.
                        Flöde max: 8820lit/ timme
                        Flöde 2m: 4440 lit/ timme
                        Effekt: 115 watt
                        Strömkostnad per år kontinuerlig drift: 654 kr
                        Garanti 5 år


                        Som ni ser så kostar vortec pumpen det första året 3554 kr med inköp. Den billigare länspumpen kostar 2675 kr.

                        Sen tar garantitiden slut på den billigare.

                        Tar man det på 5 år så kostar vortecen 6170 kr, medan den billiga pumpen kostar 11775 kr.


                        En sådan för att driva ett sandfilter i stor vattentunna och en till att forsla runt vattnet till bäcken.
                        Sandfilter i trädgårdsdammar är bra till aneroba filterdammar som tar bort nitrat. i en tunna med fullt flöde är det värdelöst. Jag skrev lite om filtermassa för ett tag sen:
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438
                        Välj arkiv/filtermassa.

                        Blå filtermatta är 30 till 50 gånger bättre än grus som biologiskt filter. så till 10 000 liter vatten behövs 100 liter filtermatta som kostar ca 1500 kr. Men det behövs 3000 till 5000 liter grus för att bygga upp samma bakteriekultur.
                        Sen vet jag inte om man måste dimensionera ett filter till en damm lika stort som till ett akvarium för man har kanske inte lika mycket fisk i sin damm i förhållande till vattenmängden.

                        Men fortsätt gärna att skriva tips. det är så lätt att förbise nåt om man hastar. Mitt projekt kommer tidigast att bli till nästa år för vi bygger badrum i år.

                        Urban

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #27
                          Hej!

                          Fiskar: Guldfiskar/Koi vill ju inte ha så forsande, så de kommer nog att vara i jölen/jölarna. Men du kan ha kardinalfiskar och praktbarber i bäcken/dammen. De gillar mer grunt och strömmande vatten. Speciellt om du har någon stor sten mitt i som ger bakvatten som de kan stå i. Dessa fiskar tål temperaturer i vattnet ned mot 5 grader. Det finns andra fiskar som man kan ha från lite senare på våren till fram på höstkanten, sedan får man sätta en mjärde för att ta in dem innan det blir för kallt.
                          Mycket bra tips! Tack så mycket!

                          Urban

                          Kommentar

                          • urbanandersson
                            • January 2003
                            • 965

                            #28
                            Hej!

                            Hur gör man för att slippa MASSOR av löv och annat skräp från björkarna vid dammen? Kan man ha ytavrinning eller kanske nåt annat filter som det fatnar i?

                            Eller ska man rent utav högtryckstvätta bäcken och tömma dammen varje år för att få det rent. Efter att man har tagit in fiskarna givetvis.

                            Här är lite bilder på hur det ser ut hemma hos oss.

                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438
                            Välj arkiv/trädgårdsdamm

                            Urban

                            Kommentar

                            • isaxsson
                              • July 2003
                              • 40

                              #29
                              Ja det är nog svårt att slippa löven, om du inte använder ett lövnät när löven börjar falla.Mitt problem är några pilträd som släpper löven sent på hösten när isen börjar lägga sig på dammen, jag försöker rensa den på våren när isen går då kommer det mest löven men det blir ju en hel del kvar som jag försöker suga upp eller håva i samban med ett större vattenbyte. Man ska ju inte "dammsuga" dammen då försvinner ju det viktiga då bottnen är täckt av vad som kallas "biofilm", ett naturligt, tunt lager bakterier och alger.

                              Ola Piteå
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154197
                              Damm och dammfiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...