Klart vatten i dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sulan
    • October 2003
    • 105

    Klart vatten i dammen

    Har en fin liten damm i trädgården, där jag förra sommaren oxå hade guldfiskar. Men det tråkiga va att vattnet i förblev klart särskilt länge o då såg man ju inte fiskarna, vilket e tråkigt. Vad kan man göra för att förhindra det, med inte alltför komplicerade el dyra hjälpmedel. Tänkte va ute i lite god tid, så kanske man har bättre chans att få lite klarare vatten i sommar.

    Tack på förhand!!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    UV-C ljus alt. 60-70 % växande växter som tar all näring för algerna.
    Skugga dammen hela dagen eller byt 20-30 % eller mer vatten varje dag.
    Tja, det var några förslag, där UV-C ljus är effektivast och enklast.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Sulan
      • October 2003
      • 105

      #3
      Växter e ju bra, det e ju bara att köpa sp det kan ju va en lösning.
      Men att skugga dammen går knappt pga att solen lyser där en stor del av dagen. Byta vatten var dag lär jag ju säkert bara glömma...
      Men UV-C ljus lät ju intressant, om det nu både är enklast o effektivast. Skulle vara tacksam om du ville förklara lite mer om det.

      Tack på förhand!!!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Du kan läsa om UV-C ljus här det finns både lösa och inbyggt i filter, du kan aldrig ha för stort UV-C ljus. http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=59&parent=56
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Är det en liten damm kan du lösa det med kemikalier.
          Det finns massor av sjyssta medel för den lilla dammen. Det blir ju billigast också. UV-anläggning kostar ju en del pengar.
          Du klarar dig med någon/några hundralappar för nödvändiga kemikalier.

          Kommentar

          • Sulan
            • October 2003
            • 105

            #6
            Trodde väl att UV-C ljus skulle kosta endel, tyvärr!!
            Jag får gå på ditt tips där Holmby, att köpa lite kemikalier. Men jag köpte Aqua Clear förra året som skulle förhindra oklart, grönt o grumligt vatten men det funkade dåligt, nån gång funkade det en halv dag el så.

            Kanske finns tips på vilka preparat man ska satsa på??

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Är det verkligen så.. permanenta lösningar är oftast billigast i längden.. Ett uv-Cfilter bör väl ligga runt 800:- till en liten damm och det motsvarar väl en 7-8 behandlingar med preparat.. Jag gissar bara men jag tror att det blir billigare iaf..

              Billigt men mycket pengar...
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Fråga om de kemiska preparat mot alger som finns:

                Är det preparat som bygger på "Barley straw"-metoden? (som kom upp under en tidigare diskussion om sockertillsats till akvarievattnet).

                Och i så fall tycker jag mej då ha läst någonstans på internet att det gick nästan lika bra med liknande material. Som kanske halm eller hö?

                Doseringen berodde tydligen på kvadratmeter dammyta - men jag kommer inte ihåg detaljerna...


                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Klor eller citronsyra hjälper mot alger, men fiskarna dör.
                  Första året med damm innan jag hade UV-C ljus pytsade jag i medel som skulle hjälpa mot svävalger, med det fungerade inte och jag vet många som provat men även utan fiskar så finns det nog inget medel mot alger än UV-C ljus.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Här på hemdatorn har jag länken jag tänkte på om "Barley straw"-metoden:
                    http://www.exit109.com/~gosta/pondstrw.sht

                    Men vad gäller dosen såg jag en annan sajt idag som rekommenderade från 10g upp till 100g per kvadratmeter vattenyta. När jag först läste om detta var jag mycket skeptisk men det kanske kan prövas särskillt om vissa biologiska anti-alg preparat skulle bygga på själva grundmetoden. Ligger det någonting i det här???

                    Azur skrev i diskussionen om sockerlösning i akvarievattnet följande i ett inlägg:
                    Ursprungligen skickat av Azur
                    Effekten av kolhydrat i vatten upptäcktes under 80-talet* när en bonde dumpade hö i en sjö som brukade ha algblomningar varje år. I mitten på 90-talet testade jag sackaros och fruktos i mitt korallrevsakvarium efter att själv ha sett råghalm (cellulosa) användas för att stoppa en algblomning i en skotsk sjö.
                    Detta är också grunden i t.ex. Duplas halm (barley straw) filter, och i produkten AZ-NO3 (som använder maltos, vilket lär skall vara säkrare än sackaros).

                    Allstå: ingen vet idag egentligen hur det går till, men visst funkar kolhydrater om man vill bli av med nitrat. Enligt min ringa mening är det dock för sötvattensakvarister billigare, säkrare, och effektivare att helt enkelt göra ett vattenbyte istället.
                    Tråden som var aktuell tidigt i april var denna:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24120

                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Tydligen så finns det koppar som verksam del i vissa algmedel och det varnas att Koi kan vara känsliga för medel mot alger.

                      Det går att minska nitraten med ett anaerobt filter eller Zeolit i filtren men även utan näring från fiskar blir det gröna svävalger i dammen.
                      Trådalger har jag aldrig haft, jag har flera algmagneter men om det är de som hjälper mot trådalgerna vet jag inte.
                      Kornhalmextrakt som var på modet för ett antal år sedan har tydligen reviderats till att bara hjälpa mot trådalger.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Tias
                        • December 2003
                        • 98

                        #12
                        har du någon nämnvär cirkulation i vattnet?? vattenfall och så??
                        jag fick kristallklart vatten i vår dam genom att fixa till ett litet vattenfall. det tog bara ett par dagar innan man märkte skilnaden.

                        vet även dom som kopplat stuprännan från huset så att allt regnvatten rinner ut i dammen och det funkar tydligen bra det med. men mitt tipps är att sätta mer fart på dammen, så att vattnet syresätts bättre
                        Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

                        www.tielias.blogspot.com

                        Kommentar

                        • Sulan
                          • October 2003
                          • 105

                          #13
                          Nä har inget vattenfall. Men om det gör sån skillnad så kanske man skulle fixa till ett litet, det e ju väldigt dekorativt samtidigt.
                          E det svårt att göra ett??
                          Tips välkomnas!!

                          Tack på förhand!!

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Rengnvatten kanske ger samma efekt som Citronsyra det blir ett lågt pH som missgynnar alger, försurade sjöar har ofta klart vatten därför att de naturliga organismer som finns i ett bra vatten "slagits ut".
                            Ett levand vatten i en damm är aldrig klart.
                            Jag förstår inte hur ett vattenfall kan påverka mer i en normal damm med en fontän eller ett utlopp över/vid ytan från en pump/filter så det inte blir alger i vattnet.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Sulan
                              • October 2003
                              • 105

                              #15
                              Ja, det e ju inte så lätt att veta vad man ska göra när åsikterna e olika. Får väl helt enkelt prova nåt, funkar inte det så provar man nåt annat och till slut ska det väl bli bra hoppas jag......

                              Just det tänkte på att när jag nu ska sätta i mina guldfiskar o det e alger o sånt i. Gör det nåt????

                              Kommentar

                              Arbetssätt...