insjöfisk i damm??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kitty
    • December 2004
    • 50

    #16
    En gubbe jag känner hade öring i sin damm(en damm i en bäck) han satte ut massor med yngel som växte, och som han tog upp och tillagade.... för nåt år sen var det bara tre STORA öringar kvar som vi brukade gå och kolla på när de fick mat, himla kul att se såna firrar på de viset : ). Förra vintern tog vårisen dammluckan och fiskarna försvann....så om man har bra genomströmning i vattnet så kan man ju ha inhemsk fisk.
    Kör så de` ryker!

    Kommentar

    • mattsson
      • December 2004
      • 115

      #17
      klart de går! bara det är tillräckligt med cirkulation på vattnet. o den måste va tillräcklig djup så den inte bottenfryser oxå! om ja vore du skulle ja köra på ädelfisk (öring, regnbåge) m.m. eller helt enkelt en gädda lite fräckt när du kan titta ut på din damm så ser du att det vakar lite ibland när öringen går upp och tar insekter m.m.! lite roligare en ett par sketna mörtar o en brax!
      gone fishing...

      Kommentar

      • pirayamannen
        • May 2007
        • 121

        #18
        Ursprungligen postat av mattsson
        klart de går! bara det är tillräckligt med cirkulation på vattnet. o den måste va tillräcklig djup så den inte bottenfryser oxå! om ja vore du skulle ja köra på ädelfisk (öring, regnbåge) m.m. eller helt enkelt en gädda lite fräckt när du kan titta ut på din damm så ser du att det vakar lite ibland när öringen går upp och tar insekter m.m.! lite roligare en ett par sketna mörtar o en brax!
        jag har också funderat på regnbåge i damm. (ska bygga en) och där tänkte jag sätta i en pump och gräva en liten tillrinningskanal och lägga slangen längs med och göra så att det strömmar till dammen.(så att vattnet går runt och runt) men dammen blir nog ganka liten.. men små regnbågssmolt borde funka va?
        Senast redigerad av pirayamannen; 26 December 2008, 14:53.

        Kommentar

        Arbetssätt...