insjöfisk i damm??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sebbe40
    • March 2002
    • 70

    insjöfisk i damm??

    HEj! kan man ha insjöfisk i damm?? min damm är 4*6 m .. tror ni det räcker för dom??
    bli medlem här:

    http://sebbe40.proboards23.com/index.cgi
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Det finns väldigt många olika sorters insjöfisk, och de flesta av dessa skulle inte trivas i din damm.
    Är det inte bättre att satsa på traditionell dammfisk? Det är ju också lättare att se en Guldfisk än en Aborre.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag håller med Holmby - guldfisk är första förslaget.
      Det enda insjöfisk jag skulle fundera över är nog spigg.
      Men dom kan vara intressantare i ett kallvattensakvarium än i dammen.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • sebbe40
        • March 2002
        • 70

        #4
        Ok, jag bara tyckte det skulle vara kul..
        får väl skaffa guldfisk då
        bli medlem här:

        http://sebbe40.proboards23.com/index.cgi

        Kommentar

        • Tennessee
          • April 2004
          • 24

          #5
          finns en del insjöfisk man skulle kunna ha men dom blir oftast stressade om du tänker på mer traditionell fisk som abbore & mört..
          men finns andra sorter som kan funka... några som kallas "ärler" som jag fånga som liten och släppte i en damm i din storlek typ... och dom trivdes fin fint.. föröka sig också. men dom blir ju max 10 cm dom..och man behöver fånga tillräkligt många för att få ett stim för att dom skall trivas om jag inte mins helt fel..

          Kommentar

          • Ove Carlson
            • April 2004
            • 13

            #6
            Första året jag hade damm testade jag en mängd local fishes från sjön där vi bor. Det var aborre mört, sarv, ruda, braxen, gärs och löja. Mycket intressant att se när aborrarna jagade löja! Jag matade sedan aborrarna med levande smålöja. Löjan verkar kräva syrerikt vatten för den stod mest i ett stim nedanför vattenfallet. Tyvärr dog alla fiskar under vintern. Ett undantag: rudan. Den överlevde i 3 år. Året efter testade jag också kräftor och vattenödlor. Ödlorna försvann spårlöst (inga aborrar fannas då)och kräftorna försökte bokstavligen gå hem. Upptäckte kräftskal på gräsmattan. Satte ut en minkfälla vid dammen och fick en skata i den. Dagen efter meddelade grannen att han på morgonen mött ett par av mina kräftor på vägen ner mot sjön där jag fångat dem! Troligen hade alla kräftor försök ta sig tillbaks till sjön (300 meter bort) och skatorna plockat dem på land.

            Kommentar

            • Terato
              • November 2003
              • 560

              #7
              finns det vattenödlor??


              menar du inte salamandrar??

              dom kan ju ha traskat iväg :P
              /Sara Östlund

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Jag har ju fixat till en liten lowtech damm på en kubik med ett par näckrosor en del avklingande högre växter (kabbeleka och irisar) och en fantastisk algodling som jag bekämpar mekaniskt. Jag siktade in mej på att sätta in guldfiskar när växtligheten var mer under kontroll.

                Vid ett tillfälle när jag fångade dammfoder vid Rocksjön fick jag med nykläckta fiskyngel och utfodrade en del till mina ungfiskar (Apl lineatus) men fick sedan dåligt samvete och pytsade ut resterande i dammen. Jag trodde de dog omgående.

                Jag har ju inte ägnat alltför mycket tid till den där algodlingen... Men för någon vecka sedan upptäckte jag att jag faktiskt redan hade fisk i dammen.

                Nu har jag ett 20-tal 3-4 cm stora riktigt snabba stimmande fiskar som växer till sej utan stödutfodring. Dvs betydligt snabbare tillväxt än mina Apl lineatus ssk med tanke på temperatur och foder. Jag undrar vad det är för något men avvaktar med att fånga upp dom. Däremot har jag övergivit planerna på guldfiskar detta år åtminstone och väntar på min första näckrosblomma som än så länge ligger 5 cm under vattenytan...

                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Snällt att vänta till näckrosen kommer över ytan innan du sätter i Guldfiskar, för de är väldigt förtjusta i blomknoppen på näckrosen.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Botia
                    • June 2004
                    • 7

                    #10
                    Klart det går med insjöfisk! Mört, Ruda å Sarv fungerar hur bra som helst. Har själv haft dessa fiskar i mina svärföräldrars damm men som någon sa så är de ganska svåra att se. Köp Guldfisk det är trevligtast när man kan se fiskarna.

                    Kommentar

                    • Diskusludde
                      • September 2003
                      • 156

                      #11
                      håller med Botia.

                      insjö fisk går jätte bra. fast du bör se till att din damm är rätt stor. för insjö fisk brukar ha en tendens att simma ut på djupare vatten under dagen o sedan simma in till grundare vatten på kvällen/natten. ha gärna en rätt djup damm oxå. fast det är oftast bara stora fiskar som gör detta så små fisk kan du väl ha i en mindre damm tycker ja.

                      sen så är det som vanligt att du ser ju guldfisk bättre än insjö fisk fast det bestämmer du va du vill ha.

                      en liten varning bara om du sätter i insjö fisk som ex abborre o sedan sätter i guldfisk till ex så måste du dels ha rätt stora guldfiskar om du har stora abborrar annars blir guldfiskarna en fin mål till åt abborrarna och om du inte ser till att du tar bort alla abborrar så kommer du knappast få några guldfisk yngel både yngel o ägg kommer vara upp ätna efter en rätt kort stund.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

                      vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

                      Kommentar

                      • jolon
                        • December 2002
                        • 1075

                        #12
                        Ursprungligen skickat av erikthur

                        Nu har jag ett 20-tal 3-4 cm stora riktigt snabba stimmande fiskar som växer till sej utan stödutfodring. Dvs betydligt snabbare tillväxt än mina Apl lineatus ssk med tanke på temperatur och foder. Jag undrar vad det är för något men avvaktar med att fånga upp dom. Däremot har jag övergivit planerna på guldfiskar detta år åtminstone och väntar på min första näckrosblomma som än så länge ligger 5 cm under vattenytan...

                        Hur gick det? Fick du reda på vad det var för fisk du fick med dig?
                        My internet should be readonly.

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Nej - de var svårfångade rackare.
                          Får se om de överlever vintern i dammen.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • patrick
                            • November 2003
                            • 178

                            #14
                            satsa på sutare
                            Patrick

                            Kommentar

                            • _neon
                              • November 2004
                              • 18

                              #15
                              jag hade 4 st aborrar i min 2¤2m damm. och det gick hur bra som hels..jag matade dom med mask!dom simma runt och såg ut att må bra!ja släppte ut dom i älven igen inn isen kom...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...