Gör änder i dammen någon "skada" ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goldfishlover
    • August 2003
    • 54

    Gör änder i dammen någon "skada" ?

    Jag har sedan ett par veckor ett andpar som dagligen kommer till vår damm (med fiskar)och det ser trevligt ut tycker vi.

    Vet någon om dessa är "ofarliga" för dammen ?
    Käker de ev upp några växter ?
    Kan de föra med sig sjukdomar ?
    Fiskarna tror jag inte att de ger sig på.

    Någon som vet ?
  • Ove Carlson
    • April 2004
    • 13

    #2
    Änderna, troligen gräsänder, kan nog ge sig på en del av växterna. Största nackdelen är dock att de skiter ner överallt.

    Grannen hade jättefina koi och guldfiskar men de försvann en efter en. Påfyllning av fisk..och samma sak igen. En morgon upptäcktes förövaren; en häger!

    Kommentar

    • Lisson
      • March 2004
      • 53

      #3
      Dom kan ochså ge fiskerna parasiter, det är ofte så med änder att dom ar fulla av dessa, och skitet vil spre det til fiskarna. Som sportsfiskar är jag kend med att det är mer parasiter bland fisk med stora antal måker(?) i närheten. (seagulls).
      Let the wookie win.

      Kommentar

      • zingo_boy
        • August 2002
        • 983

        #4
        hur blir man av med änderna, om dom är till sånna stora esvär? är det bara att skjuta dom, eller?

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Det finns väl en liten fördel med ändernas slutprodukter oxå - de ger bra gödning för den näring som dafnier och annat äter - och för de kvarvarande växterna...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Gustav
            • February 2004
            • 377

            #6
            Om man vill ha bort dem utan att plocka fram bössan kanske en sån här vore nått? Kolla längst ned på "hägerskrämma"

            http://www.tsunamikoi.com/prodc.htm
            http://www.svekub.se
            Min Zoon

            Kommentar

            • Jimmie_
              • May 2003
              • 81

              #7
              Vi hadde en gång i tiden 2 ankungar i dammen som fick växa upp, såg alldrig något negativt med det förutom att de skitade ner rätt mycket...men de var detsto roligare i stället, földe med en vart man än gick på tomten som ett par hönor och de funkade ihop med guldfiskarna.

              Kommentar

              • kkpa
                • April 2004
                • 8

                #8
                De första invånarna i vår damm var just ett Gräsandspar.
                Trevligt tyckte vi tills dom började att okontrollerat skita ner kanter, vatten osv.
                Täckte över dammen med ett nät nån vecka och sen flyttade dom till någon annans damm i grannskapet.
                Känns väl lite egocentriskt att skjuta dom dom va??????

                Kommentar

                Arbetssätt...