Mal, stör och solabborre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Carlson
    • April 2004
    • 13

    Mal, stör och solabborre

    Först; Verkligt kul att jag hittade detta forum med så många kunniga och intresserade.
    Jag har en damm på cirka 10 kubik. Mina stora guldidar dog i vintras. Men igår såg jag att det fanns en del yngel kvar. Troligen har min stora ruda också överlevt. Han brukar alltid stå på botten och tjura ända fram till juni.

    Nu funderar jag på att skaffa fler fiskar. Det finns mal, stör och solabborre att köpa. Är stören mycket känslig för trådalger? Den lär kunna trassla in sig och inte klara av det. Någon som har erfarenhet av malar till dammen? Hur funkar solabborre? Är det mycket aggressiva mot de andra fiskarna? Första året hade jag ett stim abborrar från sjön...Rena värstingarna. Dom for fram som torpeder och gjorde rent hus med löjor och mörtar och gjorde också processen kort med de små guldfiskar som grannarna presentade med.
  • THE_DUDE
    • February 2004
    • 764

    #2
    jag har ingen erfarenhet av dom fiskarna tyvärr,
    men vad är det för mal och var finns det att köpa? är dom dyra?
    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
    ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

    Kommentar

    • Ove Carlson
      • April 2004
      • 13

      #3
      Malarna heter Gobio Gobio. Egentligen är det sandkrypare som finns i främst södra Sverige. Priset var under 100 kr!?

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #4
        Jag har läst lite om solabborre på de amerikanska forumen jag frekventerar. Nu finns det ett antal olika arter men det jag har hört är att elaka ciklider är änglar i jämförelse med solabborrar.

        men 10 kubik är mycket vatten så en liten grupp solabborrar kommer nog fungera utmärkt

        Dom måste man övervintra inomhus dock?
        fish r friend

        Kommentar

        • Tennessee
          • April 2004
          • 24

          #5
          Hej jag har testat stör en gång men vi hade bara två st. Den ena dog rätt snabbt tyvärr av någon anledning den andra överlevde rätt länge.. jag tror dock man behöver ta in dom för den dog också senare på hösten. Några alger hade vi inte något problem med så vet inte riktigt om dom är känsliga för det...
          Men dom är nog rätt känsliga i sig fick jag en känsla av att transportera och så. Annars en väldigt kul fisk som man ofta ser till i dammen och simmar runt en hel del.
          Har hört samma som ovan att solabborren är en rätt styg art. Vet inte jag skulle inte ha den med stör..

          Om du vill ha något kul i dammen skulle jag köpa kardinalfisk. eller vad dom nu heter sorry har lite dåligt minne just nu...
          Dom måste också övervintras inomhus dock. men vi har alltid köpt en 10-12 st varje vår släppt i och ca två månader senare har du säkert 1000 st små små fiskar hehe.. efter någon månad till om du matar dom ordentligt har du ett stim på i varje fall en 200 st.. häftigt (men så fort det blir lite för kallt i vattnet så dör dom av snabbt)

          Har du dock mycket stora fiskar i dammen lär det inte bli lika mycket fisk förstås ;-) men livlig fisk som simmar mycket vid ytan och plaskar i vattnet.. men förstås det är ju småfisk så kanske inte intressant för en damm med massa stora fiskar :-)

          Kommentar

          Arbetssätt...