betongpool

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dolken
    • February 2003
    • 605

    betongpool

    Hej! I stugan har jag en pool i betong typ 1800liter.Skulle denna pool gå att bygga om till en damm???? I damen tänkte jag ha guldfiskar som under vintern kan bo i mitt lånade 540liters kar.
    inget akvarium längre har inte råd längre....
  • supersunk
    • January 2004
    • 351

    #2
    Det lät väl som om det skulle funka alldeles utmärkt...
    400: Jordätare (uppstartsfas)
    50: Asien
    25: kampfisk

    Kommentar

    • Tias
      • December 2003
      • 98

      #3
      någon som vet vad man ska ha för bruk när man gjuter en betongpool/damm?????

      har planer på att göra en väldigt snirklig bäck och då blir det dyrt med dammduk...

      vad är det för pool du har? är den inte fördig att ha som damm???
      Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

      www.tielias.blogspot.com

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        #4
        Vanlig cement som man blandar med vatten och sand, men hur billigt det blir vet jag inte, det finns alltid risk att det fryser sönder och du får laga varje vår.

        //Marcus
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • jorgen41
          • December 2002
          • 2087

          #5
          Kostnaden blir ju liten fasten man måste laga lite varje vår.
          Cement går att köpa billigt här i alla fall.
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Dolken har väl redan en pol.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              I stugan har jag en pool i betong typ 1800liter.Skulle denna pool gå att bygga om till en damm???? I damen tänkte jag ha guldfiskar som under vintern kan bo i mitt lånade 540liters kar.
              Om det är en pool så måste den väl vara avsedd för vatten och då kan den väl användas som den är till en damm - varför bygga om då det enda som behövs väl är ett filter.
              Sedan undrar jag varför du skall flytta fiskarna på vintern - poolen är ju i stugan (dvs inomhus) och då lär det knappast vara något problem att ha kvar fiskarna där på vintern.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • kkpa
                • April 2004
                • 8

                #8
                Angående konverteringen från pool till damm.

                Det absolut viktigaste är att det inte finns några som helst rester av klor sittande i betongen för då lär dina fiskar simma ryggsim samma dag.
                Skölj ur skölj ur och återigen skölj ur.

                Och sen angående betongbäcken.

                Kan garantera dig en tio gånger så lång bäckfåra med Dammfolie jämfört med att gjuta i beton, för samma pengar.

                Dammfolie får du för 25:- kvadraten, tretton liter betong kostar 50:- och det räcker inte till många cm.
                Och som redan nämts kommer den att spricka om den inte armeras riktigt och lagningar i sprucken betong är inte lätt att utföra så det blir vattentätt.

                Gå på dammduklinjen både i bäcken och poolen.

                Lycka till.

                Martin / Koikichi och Byggnadsarbetare

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Varför inte gummiduk, mycket starkare.

                  Så här skriver AQUA INTERIÖR Vi får en del frågor om gummiduk och de skillnader som finns när det gäller EPDM 1,0 mm från bl.a Firestone. Vi har den kvalité som kallas Pondliner. Det är den ända kvalité där Firestone GARANTERAR att det inte finns några giftiga ämnen tillsatta som antimögel tillsatser och dylikt. Geomembran och Takdukar har algizider tillsatta vilket kan förgifta fisken långsamt. Du känner igen Pondlinern på det blå plasten som rullen ligger i.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...