Fiskar till utedamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jomi
    • February 2004
    • 29

    Fiskar till utedamm

    Min morfar har en liten cirkulär, icke uppvärmd (kan ingenting om detta så jag har ingen aning om det är något ovanligt), utedamm med en diameter på cirka två meter. Han har pump och fontän till. Jag är inte så instatt i det; men vilka fiskar skulle han kunna ha i denna damm - som dessutom skulle överleva?

    Hur är koi? Prismässigt och skötselmässigt sett? Kan man ha slöjstjärtar eller någon annan guldfisk? Vilken fisk har enklast för att föröka sig?

    Tacksam för svar.
    105-liter Sydamerika med kardinaltetra, pleco och fläckig pansarmal + en drös med växter.
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    De som trivs bäst är guldfisk och koikarpar i dam.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Guldfiskar har lättast att föröka sig, Koi behöver en damm på ca 5 kubik.
      Med fiskar i vattnet behöver du ett UV-C filter för det blir alger när fiskarna förorenar, då räcker inte det lilla filtret som är till fontänpumpar.
      Räkna med att ta infiskarna när tempen är under en 8-10 grader.
      Läs om Guldfisk här http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm eller här http://members.aol.com/sirchin/goldfish.htm
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Tias
        • December 2003
        • 98

        #4
        om dammen är tillräckligt djup.. frostfri. så behöver du inte ta in fiskarna över vintern. bara mata dom väl på hösten och sedan när vannetts temp sjunker under ca:10 grader så slutar du mata dem. låt pumpen vara igång även på vintern eller köp en såndär frigolithuv så att det inte fryser igen helt på vintern.

        fiskar.. karpar av de olika slag, Guldfisk, Guldid, Stör, Shubunkin, och andra Dammfiskar...
        Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

        www.tielias.blogspot.com

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          De "lärde" inom hobbyn med att ha fiskar i en damm är helt på det klara med att som ägare till fiskarna har man på sitt ansvar att behandla dem på ett sätt som inte innebär lidande eller fara för fiskarnas liv.
          Visst kan fiskarna överleva i en damm på vintern, men om man ska uttala sig kategoriskt så bör man tänka på att vinterförhållandena i vårt land är väldigt olika mellan norr och söder.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Tias
            • December 2003
            • 98

            #6
            i skolan lärde jag mig både teretiskt och praktiskt att normalt sett så blir vatten inte kallare än 4 grader även om det är fruset på ytan. och detta har våra fiskar klarat i snart 7 år. <b><b>men alla har vi olika uppfattningar och erfarenheter.</b></b>

            men jag menar att om man har en damm som är 60 cm eller helst djupare så är det inga problem att ha fisken kvar på vintern bara man håller vattnet öppet på något ställe.
            Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

            www.tielias.blogspot.com

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              I min damm blir isen ca en meter och i Kiruna säkert ännu mer kalla vintrar.
              I norra halvan av landet är temperaturen i en damm omkring eller under 10 grader ca 8 månader av året.
              Jag och många andra anser att Koi ska förvara över 12 grader på vintern.
              Om Guldfiskar och andra dammfiskar har möjlighet att välja så föedrar de nog ett betydligt varmare vatten än 4 grader.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • anli
                • October 2002
                • 654

                #8
                Klart att guldfisken kan gå ute i zon 4 tex! Kramfors pratar strunt .Tillräckligt djup damm som har en öppen vak med svag syresättning så går det utmärkt. Min damm är på 5 kbm och 120 cm som djupast och jag har en liten fontänpump som höll en vak öppen i vintras. När temperaturen kröp ned mot -10 så hade jag en 300 w doppvärmare som understöd i fall om... det var nog nästan onödigt. Mitt istäcke blev knappt 2 decimeter som tjockast.
                http://www.lindersson.se/Damm/Vinter.htm
                Alla guldfiskarna har överlevt och glider om kring och myser i solen
                I mina trakter (Uppsala) är det bara folk med för små och grunda dammar som tar in sin fisk på vintern.
                Anders Lindersson
                Anders Akvariesida

                Kommentar

                • Sess
                  • March 2003
                  • 49

                  #9
                  Jag bor i Dalarna och min damm är nästan 1meter djup och den blir bottenfryst så mina fiskar åker in om vintern!
                  Tycker även att det är bra att ta in dom en tid eftersom man kan passa på att se ev. sjukdomar el liknande på fiskarna!

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Jag har inte ifrågasatt att Guldfisk kan vara i en damm på vintern, utan menar att det inte är humant och att fisken skulle må betydligt bättre i en temp omkring 20 grader inomhus.
                    Det finns också risker med att de är kvar i dammen , jag har läst flera gånger redan om döda fiskar när dammen börjar tina, det är också lätt att fiskarna drar på sig parasiter och sjukdomar när deras immunförsvar är nedsatt efter vintern.
                    Men en Guldfisk kostar inte så många tior, så om de dör anses det inte som någon större förlust.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • anli
                      • October 2002
                      • 654

                      #11
                      Tja Kramfors, jag har läst om och känner många som håller guldfisk och andra kallvatten fiskar i dammen vintertid utan dödsfall.
                      Finns säkert dödsfall som sker när folk försöker övervintra tex koi-inomhus i för små kar med dålig filtering. Sånt har jag läst om, å det verkar ju vara rena djurmisshandeln! Usch Usch
                      Anders Lindersson
                      Anders Akvariesida

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Ja, vinterförvaringen är upp till hur väl man förstår vårda sin fiskar.
                        Är någon inte villig att ta till sig att man utsätter sina fiska för fara så är det inte mer med det.

                        Jag tycker att man ska tänka på vinterförvaringen när man avser att köpa dammfiskar.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • swetrot
                          • April 2003
                          • 966

                          #13
                          Jag förstår inte riktigt det här med att ha en damm med fisk som är så grund att man måste ta in fiskarna på vintern. (I synnerhet om vintern blir 6-8 månader lång). Inne har man inte på långa vägar samma utrymmen som man har i dammen, utan fiskarna (i synnerhet Koi som blir ganska stora) står mest i sina trånga akvarier och väntar på sommaren.

                          Eftersom temperaturen är hög så går fiskarna inomhus inte i dvala som de gör ute i dammen, utan de är aktiva och vill röra på sig.

                          OK om man har sex guldfiskar som man i alla fall kan erbjuda några hundra liter på vintern, men i regel är det ju rätt så mycket fisk i dammarna. Och när de decimeterstora Koi-fiskarna man satte i på våren på hösten plötsligt är dubbelt så stora så blir det svårt att hitta akvarier som rymmer dem.

                          Är det då inte bättre att låta dem övervintra ute, i någorlunda normala förhållanden? Jag förstår att det i Norrlands inland och över Norra norrlands kusttrakter krävs dammar som är kanske 2m djupa för att de inte skall bottenfrysa, och därtill en del jobb för att de inte skall kvävas där nere, men skall man ha fisk skall man ta hand om dem alla månader på året.

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Jag hade tre guldfiskar på den inglasade verandan här i Huskvarna och åkte till Filippinerna i januari. Jag hade definitivt inte räknat med minus 17 här i Götaland. Bottenfruset. De tre guldfiskarna finns inte med i de nya dammplanerna längre (se min hemsida).
                            Förmodligen hade resultatet blivt detsamma om min en-kubik-damm varit färdig.
                            Å andra sidan har jag läst vid många tillfällen att guldfiskar behöver det kallt för att bli leksugna.
                            Å tredje sidan fanns det en hel del guldfisk (och guppies) i Victoriabassängen i Botaniska trädgården i Uppsala och där var det inte särskillt kallt men fortplantning måste ha ägt rum.../ Erik
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • sebbe40
                              • March 2002
                              • 70

                              #15
                              HEj! Tänkte ha guldfiskar i min damm spom jag bygger nu. Har beställt pump och folie. Pumpen är en Easy Jet 3000. HUr stor damm räcer den till. Behöver man ngt externt filter eller ngt??
                              bli medlem här:

                              http://sebbe40.proboards23.com/index.cgi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...