Hur mycket skitar guldfiskar ner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodnisse
    • July 2022
    • 2

    Hur mycket skitar guldfiskar ner?

    Jag har en damm på ca 6x2 meter med två vattenfall. Största djupet är ca 1 meter. Dammen byggde jag för tre år sedan eftersom jag älskar grodor, paddor, salamandrar etc. och idag så förökar sig både paddor och salamandrar i dammen. Jag funderar på om jag även ska skaffa några guldfiskar. Jag tvekar eftersom fiskar skitar ner och ökar algtillväxten, men frågan är hur mycket? Jag antar att de inte äter salamanderyngel eller paddyngel?
    Vattnet idag är alltid kristallklart, men jag har problem med trådalger. Jag är rädd att jag ska få ännu mer problem med trådalger om jag skaffar guldfiskar.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja troligen får du mer problem. Varför antar du att dem inte äter diverse yngel? Jag antar att dem äter allt som får plats i deras mun och den är stor!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Grodnisse
      • July 2022
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Ja troligen får du mer problem. Varför antar du att dem inte äter diverse yngel? Jag antar att dem äter allt som får plats i deras mun och den är stor!
      Jag har googlat lite ikväll om guldfiskar äter yngel och fått lite olika svar. Jag tror jag skippar detta med guldfiskar.

      Jag har faktiskt redan fiskar i dammen. När dammen var ny för tre år sedan så fångade min son några millimeterstora fiskyngel med håven när vi badade. Han ville ta hem dem och släppa ut dom i dammen. Jag sa ok och tänkte att de snart skulle försvinna eller bli uppätna av salamandrarna, men de växte snabbt och blev snart decimeterstora mörtar. De har nu levt i dammen i tre år och idag så metade vi upp 8 mörtar.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        Kul att höra att de överlevt. Hade nog inte kompletterat med guldfisk om du inte vill ha dem för att det är snyggt. Jag tror de till stora delar kan ta över.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Så tänker jag också Du har en naturlig damm där diverse groddjur har en liten oas att leva i och guldfisk skulle nog äventyra den fristaden
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Jag har i ca. 25 år haft en damm med guldfiskar i. I den lever också mängder av grodor, paddor och salamandrar som alla har sökt sig till dammen. Det har alltid fungerat bra. Har inga problem med alger.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...