Hur fånga in fisk i damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Damman
    • May 2019
    • 9

    Hur fånga in fisk i damm?

    Jag har i dagarna tömt min 3 kubiks damm på fisk o vatten o rengjort alltihopa - duk, växter och filterpump - från gröna slemmiga alger.
    Anledningen till att jag kunde fånga in guldfiskarna överhuvudtaget var att jag tömde ut så mycket vatten att det bara fanns kvar i djuphålan som är någon meter djup o kanske med en diameter på 60 cm.
    I takt med att fisk efter fisk fångades i håven, kom jag att tänka på hur jag skulle gå tillväga om jag skulle behöva sälja av delar av beståndet - jag trodde jag hade 8 st i dammen, och det var 24 med alla halvvuxna yngel.
    Utan att tömma ur vatten är det ju snudd på omöjigt att fånga fisken. Djupet är ca 60-70 cm överlag, med djuphålan på ca 100 cm o dammen är 4 m. lång.
    När jag försökte lite grand innan jag tömt ur tllräckligt med vatten, pilade de förbi håven snabbare än ögat hann med.

    Så...förslag på hur jag skulle kunna ta upp några för försäljning framöver, utan att behöva tömma dammen på vatten eller skrämma ihjäl fiskstackarna?
  • liggist
    • December 2020
    • 23

    #2
    Hmm.. Kanske någon hemmasnickrad mjärde eller liknande "fast fiskeredskap" skulle gå att nyttja?
    Du kommer ju inte få just specifikt den där fisk-individen du ville ha, men du kan ju begränsa redskapets öppning så att bara de små kan komma in och på så sätt få fatt i bara de små du vill sälja.


    Jag har inte fiskat med fasta redskap (mörtstuga och mjärde) mer än någon enstaka gång och då var det inga uppenbara skador på fisken vi tog upp.
    Vanliga fiske-nät däremot dödar gärna fisken så det hade jag definitivt undvikit.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11215

      #3
      Undrar om en mörtstuga kan fungera?

      Länk: https://www.sportfiskepoolen.se/till...-kingsize.html
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Om inte alla fiskar skall upp så brukar jag göra på detta sätt. Jag brukar alltid mata på ett och samma ställe vid dammen och vid ungefär samma tidpunkt. Detta brukar innebära att fiskarna brukar samlas där nära ytan vid matdags. Sedan har jag en stor dammhåv (diameter på håven ca. 50-60 cm) och precis när allla fiskar är gullt upptagna med att äta så gör jag ett snabbt drag med håven och då får man tag i en del. Dock så hinner man inte med mer än maximalt 1 eller 2 drag innan fiskarna flyr undan, men man brukar kunna upprepa det någon dag senare.
        Men detta fungerar som sagt inte om man vill tömma dammen helt på fisk.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...