Stor balja som minidamm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verio
    • April 2020
    • 11

    Stor balja som minidamm?

    Hej! Funderar på att skaffa en stor balja att ha tre guldfiskar i under sommaren. Jag hittar dessvärre inga baljor större än en murbruksbaljor på 90Liter. Var har ni köpte era minidamm-baljor från? Finns något man kan använda från Ikea kanske?

    Vet att det finns större baljor i dammbutiker men dessa kostar ju hutlösa summor tyvärr.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Ja ska pröva den här från granngården i sommar: https://www.granngarden.se/vatten-oc...rkar-860-200-l Ska vara både UV-beständig och livsmedelssäker så det borde gå bra. Vet dock inte hur stora dina guldfiskar är, "vanliga" blir ju upp mot halvmetern, så 200 liter är kanske fortfarande för litet.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Risken med en så liten "damm" är dels att fiskarna är sämre skyddade mot predatorer, men även att vattnet kan bli alldeles för varmt (åtminstone för guldfiskar) under varma sommardagar
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Antar att det är till stor fördel att gräva ner "baljan" så att den kyls av litegrann av den svala jorden. Jag har noll erfarenhet av minidammar men nog tycker jag 4-6 tusen (och minst 1000L) skulle vara överkomligt om jag nu ville ha lite fisk ute under somrarna.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Jag går ju i lite samma tankar så jag hoppar på den här tråden & hoppas det är okej.
          Hade tänkt använda den 200 Liter baljan (som är länkad längre upp i tråden) och ha på altanen i sommar. Tveksamt om jag sätter i nån fisk i år men i så fall hade jag velat prova med praktbarb eller platy/guppy kanske?
          Om det blir så, så får ju hela dammen flytta in i slutet på säsongen.
          Men är det ingen här som provat på att ha akvariefisk i minidamm på sommaren? Har ju sett många i USA som gör så och en del i Storbritannien.
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...