Guldruda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    Guldruda?

    Har noterat att sista åren har en fisk guldruda dykt upp som dammfisk, är detta en färgvariant av vanlig ruda, isåfall kan den ju äverleva och föröka sig i stort sett i hela landet?
    Någon som har deenna och vill berätta om hur den beter sig och lever?
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #2
    Jag har en damm som vi grävde här på tomten för 5 år sedan. Den är 20 meter lång, 5 meter bred och 2 meter djup i ena änden. Det är lerbotten så vi behövde ingen dammduk.

    Vi bestämde från början att vi inte skulle ha några fiskar i dammen då det redan andra året fanns riktigt gott om salamandrar och grodor.

    Det finns ett tillopp till dammen som fylls på när det regnar mer än 25mm per dygn och ett avlopp i form av en munk när det behövs. Cirka 300 meter från vår trädgård finns en gammal branddamm i skogen. När det regnar mycket rinner vattnet ur branddammen och rent teoretiskt kan vi då få vatten därifrån via diken.

    Nu 5 år senare såg jag för en vecka sedan just rudor i vår damm... guldfärgade på buken med röda fenor.

    Jag tog mig en liten promenad upp till branddammen och kunde efter en stund se hundratals guldfärgade rudor även där så vi har väl fått en spontaninvandring till vår damm.

    Vet dock inte mycket om dom... dom får vara kvar.
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • HåkanM
      • April 2005
      • 102

      #3
      någon som denna säsong tänker köpa guldruda?

      Kommentar

      • HåkanM
        • April 2005
        • 102

        #4
        Här finns bild, verkar som någon även odlat dessa https://www.blocket.se/annons/alvsbo...ruda/101259237

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1022

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Här finns bild, verkar som någon även odlat dessa https://www.blocket.se/annons/alvsbo...ruda/101259237
          Konstiga rudor, ser ut som guldidar.

          Kommentar

          • PixelHermit

            • May 2002
            • 105

            #6
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Har noterat att guldruda dykt upp som dammfisk. Är detta en färgvariant av vanlig ruda?
            Guldruda brukar i allmänhet anses som en färgvariant av "vanlig" ruda (Carassius carassius) men det finns också mängder med rapporter om att man korsat ruda med guldfisk (Carassius auratus). Med det sagt så är naturformen av ruda vanligtvis aningen mer guld- eller i varje bronsfärgad än naturformen av guldfisk, som i allt väsentligt vanligtvis istället är grå-, brun- eller milt grönaktig. Dessa korsningar är livskraftiga, men har såvitt jag vet alltid visat sig vara sterila – man har således bara fått fram en generation av dem, som inte gått att odla vidare på. "Riktig" guldruda utan inblandning av guldfisk är dock förstås fertil.
            Senast redigerad av PixelHermit; 15 June 2022, 12:26. Anledning: Lade till uppgift om fertilitet hos F1-generationer.
            X
            X
            Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
            http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

            Kommentar

            Arbetssätt...