Städare i dammen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Damman
    • May 2019
    • 9

    Städare i dammen?

    Vilka djur - förutom mig själv - är lämpliga städare i utomhusdammen?

    Min damm, som är ca 8 m2 och 60-100 cm djup har algpåväxt lite överallt.
    Det är inte gröna trådalger, utan kortare brunslemmiga alger som fäster på allting.
    Jag har en filterpump som ska hantera <5000 liter och med en UV-lampa som jag inte tror fungerar.

    Eftersom det nu börjar bli +21 grader i vattnet där, funderade jag på Ancistrus, som är duktiga på att föröka sig.
    De lär ju inte överleva höst och vinter, så det är ingen fungerande idé.
    Hur är det med ex. Posthornssnäckor...kommer de föröka sig så de tar över hela dammen och kanske sätter igen filtreringen också?
    Något annat djur som städar duktigt i en svensk damm med algpåväxt?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Jag tror att du och ett bra filter städar bäst. UV-lampan behöver fungera. Börja med den.

    Att ta och lägga i tropiska fiskar/snäckor hade jag hoppat över.

    Kolla om du kan bygga något så kanske du kan få ner kostnaden. Hittade denna film som var hur cool som helst.



    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Damman
      • May 2019
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      Jag tror att du och ett bra filter städar bäst. UV-lampan behöver fungera. Börja med den.

      Att ta och lägga i tropiska fiskar/snäckor hade jag hoppat över.

      Kolla om du kan bygga något så kanske du kan få ner kostnaden.
      - Ja jag har byggt filter själv tidigare, men i det här fallet är det nog inte filtreringen som är grundorsaken tror jag.
      Dammen ligger i ständig sol, och därför är det i princip omöjligt att hålla den algfri om det inte städas lite grand dygnet runt. Typ som en robotgräsklippare håller gräset friskt o kort genom att beta av kontinuerligt.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Ursprungligen postat av Damman
        Dammen ligger i ständig sol, och därför är det i princip omöjligt att hålla den algfri om det inte städas lite grand dygnet runt. Typ som en robotgräsklippare håller gräset friskt o kort genom att beta av kontinuerligt.
        Även om själva dammen ligger i sol så går det ju att hindra ljuset från att nå ner i vattnet. Missne, andmat, hornsärv och andra snabbväxande flytväxter kan ju stoppa mycket av ljuset som annars hade nått algerna. Föregående plus andra snabbväxande arter behövs också för att ta upp näringen i vattnet och konkurrera ut algerna.

        Snäckor förökar sig efter hur mycket mat som finns, finns det gott om mat så blir det många snäckor så enkelt är det. Vill du få bort snäckorna så gäller det att minska mängden mat.

        Har du någon fisk i dammen? Annars hade jag försökt hitta en närliggande och väl fungerande damm och håvat upp lite av vad som finns där; satsa på snäckor, nattsländelarver, vattenloppor och andra små kräftdjur, sötvattensgråsuggor samt buksimmare. Dessa lever antingen på alger eller dött organiskt material så kan hjälpa till att stabilisera dammen. Grundproblemet kvarstår dock, det kommer fortfarande finnas näring i vattnet som algerna kan använda om du inte har annan växtlighet som tar upp det.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av Damman
          Vilka djur - förutom mig själv - är lämpliga städare i utomhusdammen?
          (Förutom någons inlägg i en annan tråd igår - om danios som bollar med döda räkor som späckhuggare med sälar - var det där det roligaste jag läst under de senaste dagarna... )

          Jag är definitivt ingen expert på något sätt men utifrån sunt förnuft röstar jag på Tykos förslag om att utnyttja mikroliv och växter vi ofta utnyttjar i "konstvattensamlingar" (dvs kar, damm etc) som har just egenskaperna som förebygger algproblematik. Jag tyckte att min mamma fick bättre ordning på sin damm efter att jag släpade dit ett rejält sjok med hornsärv och även just andmat. Andmat kan ju vara irriterande efter ett tag, när det är tätt nog att gå på... men det är ju faktiskt bara att ta en håv då och då, och dra den i vattnet några gånger, så har man minskat beståndet med 90 %
          Vid kanten av morsans damm planterade vi även en fiffig men okonventionell grej... rabarber Inte för vattenfunktion utan för skugga. Mamma har rätt mycket av väldigt välväxt sådan, så vi flyttade över lite grann dit. Även om vi inte direkt är så sugna på att äta just den som växt vid dammen, så förser bladen en del av dammen med skugga... haha
          (Huruvida det funkar att skugga med växter beror ju dock helt på hur marken är skapt runt dammen och hur ljuset faller i den delen av trädgården. För mammas damm funkade läget perfekt när vi satte rabarbern på ett högre område. Sen kan det ju iofs diskuteras hur klokt det ser ut också... haha)

          Att ta befintligt dammvatten från en balanserad damm tror jag också kan vara en väldigt bra idé - även om vi inte hade möjlighet att prova just det. Jag "ympar" alltid vatten och filtermedia från befintliga, välfungerande kar när jag startar nytt - och jag och vänner har faktiskt skickat blöt filtermedia med post för att hjälpa varandra :P

          Naturen sköter oftast saker förträffligt om vi utnyttjar den


          Ancistrus håller jag med dig om att du inte bör stoppa i. Inga "karfiskar" över huvud taget. Jag tror inte att de hade klarat sig särskilt bra eller länge. Ens sommartid. Dessutom undrar jag om de hade blivit långvariga på plats. Nu vet jag förstås inte var du bor och hur fågellivet ser ut, men några av min mammas guldfiskar föll offer för både gråtrut och pilgrimsfalk (Finns ett häckande par nära hennes hus och inte ens hon kunde bli sur, det är så fantastiskt varje gång man ser dem i trädgården).

          Snäckor avskyr jag när det är "skadedjursvarianterna"... dvs de som förökar sig hej vilt och inte är så fina att titta på... Så länge de ingår i en balans och inte tar över, är de bara bra - men om det börjar krylla av dem får jag nervsammanbrott. (Jag förbannade den dagen jag skaffade posthorn - AVSIKTLIGT... men mina botior och dävrgkulfisk tog hand om dem illa kvickt i sina kar iallafall ) Så jag hade inte tillsatt några medvetet om jag var du, men alla har inte lika anti attityd mot odjuren som jag har...
          Om du har mycket snäckor och mycket alger - är det ju hand-i-hand... mycket näring och inte tillräckligt med växtlighet som tar hand om överflödet.

          Kommentar

          Arbetssätt...