Bra och billigt dammfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #16
    Kornhalm var på modet för ett antal år sedan, efter det att den jordbrukare i England hade tappat kornhalmsbalar i en damm, sedemera har det reviderats till att bara hjälpa mot trådalger.
    Nu finns det kornhalmsextrakt 5liter 1 200 kr.
    Räcker ett helt år till en damm på c:a 9 000 liter.
    Tråd alger har jag aldrig haft problem med och med UV-C ljus har jag inget besvär av några alger.

    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tias
      • December 2003
      • 98

      #17
      jaa du Kramfors. om jag har nått knep är det väll i så fall att se till att det blir bra syretillförsel och rotation poå vattnet. för i början hade vi ganska stora problem med svävalger. ibland vad det så illa att man inte såg ner i vattnet. mina föräldrar planerade då att köpa ett uv-c och pumpar filter mm.mm som en sälgare rekomenderade. det var till och med klarvattengaranti på det. man jag tyckte att det var en dyr lösning så jag fixade till ett litet vattenfall på ca: 50 cm högt och 20-30 cm brett. efter bara ett par dagar var vattnet helt klart.

      nu har vi som sagt byggt en damm som är upphöjd och ett vattenfall från den och inga som helst problem med grumligt "algigt" vatten.

      groover har helt rätt lite alger ska det va, och man kan omöjligt bli av med allt i alla fall...
      Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

      www.tielias.blogspot.com

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Hur är ammonium/nitrit/nitrat värdena med så mycket fisk i dammen.
        Vi har här en äldre man som har sin stuga här i Höga Kusten som för 2 somrar byggde en relativt dyr damm i sin trädgård med en Megapump som har ett flöde på 38 700 liter i tim, den behövdes för att orka trycka vattnet upp för ett berg för att fylla på med mer vatten än det överlopps vatten som kom från ett borrar brunn så att ha skulle få en bäck ned till dammen, i dammen planterade han mer än halva ytan med växter, i dammen finns inga fiskar, förra året köpte han ett tryckfilter Cyklon 15 000 med UV-C.
        Jag nämner det bara för att det är så många som säger att de inte behöver ha något mot alger för det nämdes inget om de i den veckotidning som hade ett repotage om "bygg ett eget vattenblänke i trädgården".
        Men nu ska vi inte tjata om det mer.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Tias
          • December 2003
          • 98

          #19
          jag mäter inga värden i dammen.. anser inte att det behövs när det inte är några problem med den.

          Veckotidning??? jag kan nästan garantera att var man än läser om dammar och dess tillbehör hur man ska gå till väga rekomenderar dyra filter som ska eliminera alla problem.

          och nu är det så att det jag beskriver funkar hur bra som helst här hos oss sen om du inte tror det så är det inte mitt problem. du får väll komma hit och titta då så ska jag visa dig hur det ser ut.
          Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

          www.tielias.blogspot.com

          Kommentar

          Arbetssätt...