När är det dags att köra igång filtret till damme?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goldfishlover
    • August 2003
    • 54

    När är det dags att köra igång filtret till damme?

    Jag har nu klarat av den första vintern i min damm (15 m3) och alla firrarna tycks ha överlevt.

    Dammen är nu helt isfri och det känns lockande att köra igång filtret till dammen.

    När är det lämpligt att göra det ?

    (Bor i Stockholm)
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Läs här om du får någon vägledning http://www.kramforskoi.com/voridammen.htm
    Filtret börjar inte arbeta förrän du får ammonium i vattnet dvs., när du börjar mata fiskarna.
    När temperatturen stadigt är över 10 grader hela dyngnet kan man börja att försiktigt ge foder.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Har du bott hela vintern i dammen???

      Förlåt, kunde bara inte låta bli....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Goldfishlover
        • August 2003
        • 54

        #4
        Tack för länken Kramfors.

        Är det OK att krafsa runt i dammen och städa redan nu? Har fiskarna "vaknat" ur vinterdvalan i och med att isen försvunnit ?
        (Fiskarna simmar runt hela tiden nu)

        Jag hade tänkt starta filtret för att bl a rensa bort lite skräp som flyter runt eftersom jag har en Skimmer kopplad till filtret.

        Jag tolkar det så att det är OK att starta filtret redan nu, men den biologiska filtreringen börjar inte förrän jag börjar mata ?

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Det är en vanlig missuppfattning att en Koi går i dvala, om du kan se dina fiskar under isen skulle du se att de simmar och rör på sig.
          Dvala har ansetts som mest praktisk, för att slippa ansvaret för en trygg vinterförvaring.
          Guldfisken som däremot härstammar från en karp som är släkt med Rudan, har (enkelt förklarat) när tempen sjunker ett dvallikt tillstånd då de sänker sin ämnesomsättning och förbrukar minimalt med energi.
          Det är ändå förenat med stor risk att övervintra fiskar i en damm.

          Har du inte städat dammen på hösten då kan det vara mycket som kan orsaka problem med vattnet och algtillväxt .
          Om du sänker nivån till hälften är det lättare att rengöra botten från löv och annat skräp som inte ska vara i dammen.
          Sedan kan man långsamt fylla på vatten, man behöver inte fylla upp allt vatten på en dag, utan fylla upp lite under en tid så fiskarna inte för hastigt utsätts för förändring i vattenvärdet.
          Visst kan du starta filtret nu för att syresätta vattnet.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Tias
            • December 2003
            • 98

            #6
            har du haft pumpen avstängd i vinter?????

            vi har vår igång året runt. det kan nmerligen bildas "sumpgaser" i vattnet under isen om det inte är öppet någonstans och desutom så har ju firrarna ingen möjlighet at få något syre om den fryser till helt. om du inte har en "frigolithuv" i och för sig...

            jaja dopm överlevde i alla fall.... dra igång pumpen när du vill... vi har full fart här hemma nu vattenfall och allt är igång..
            Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

            www.tielias.blogspot.com

            Kommentar

            • anli
              • October 2002
              • 654

              #7
              Jag slog i gång filter å bäck igår, efter att ha pumpat ur och bytt lite vatten...:
              http://www.lindersson.se/Damm/Spring.htm
              Finns väl ingen anledning å vänta med filtret, funktionen smyger ju igång när tempen stiger och det är dags för matning.
              Anders Lindersson
              Anders Akvariesida

              Kommentar

              Arbetssätt...