Hornsärv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zerephina
    • January 2002
    • 162

    Hornsärv

    Ni som har hornsärv i dammarna, var gör ni med växten på vintern? för man brukar väl ha den i damm? Någon som vet vad som händer med den under vintern och börjar den växa igen till våren?? Vilar den sig eller vad händer?
    ~ Sophie ~
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag har plockat in svensk Ceratophyllum i akvarier tidigare när jag bodde i Uppsala - om det var submersum eller demersum kommer jag inte ihåg - men jag lade märke till att de bildade små kompakta gröna "bollar" på senhösten, som sjönk till botten och som förefall vara övervintringsformer även om de hade subtropiska förhållanden. Om man dissikerade dessa bollar såg man tydligt att de var kompakta former av Ceratophyllum.

    Å andra sidan håvade jag levande foder i en isbelagd damm i Jönköping idag och fick med mig en några cm lång stam av Ceratophyllum. Så jag vet inte när de sätter fart igen eller om båda formerna finns under vintern.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Har man Koi är det inte många växter kar att bekymra sig över, men jag tar aldrig upp några växter.
      De näckrosor jag har de är "vilda" så de klarar sig.
      De växter som går att flytta de flyttar jag till botten av dammen.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #4
        Hej.
        Det är en av dom bästa växter mot alger i ett nystartat akv.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Zerephina
          • January 2002
          • 162

          #5
          Ja! Tänkte inte på det! Att koien åt växter

          Jag hittade lite om det nu och jag läste att deras "stängler" blir kvar. Resten ruttnar bort. Dessa stängler som blir kvar överlever vintern och växer igen till våren!
          ~ Sophie ~

          Kommentar

          Arbetssätt...