Hur bygger man en häger-säker damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hyltran från Veglemyren
    • June 2017
    • 13

    Hur bygger man en häger-säker damm?

    Hur bygger man en häger-säker damm?

    Hur bygger man en damm där fiskarna är helt säkra från hägrar, tranor och andra rovdjur?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Ursprungligen postat av Hyltran från Veglemyren
    Hur bygger man en häger-säker damm?

    Hur bygger man en damm där fiskarna är helt säkra från hägrar, tranor och andra rovdjur?
    Man är ju även skyldig att se till att små barn, katter och andra "lösdrivande kreatur" inte faller i och förolyckas.

    Jag har aldrig själv haft en trådgårdsdamm, däremot var jag under en period ägare till en "bobcat" med grävaggregat, och förutom att hjälpa till att dränera husgrunder så blev det också grävhjälp till en damm. Ägaren till den satte upp ett snyggt staket runt dammen, i det grannskapet fanns det inga hägrar, men olika måsfåglar, och även änder som ansågs vara oinbjudna.
    Ägaren spände upp ett nät över staketet och dammen på vardagarna, men i detta fastnade det småfåglar. Möjligen var maskstorleken för stor.

    Senaste gången vi pratades vid hade han satt upp rörelsedetektorer, kopplade till blixtljus och en Mp3 spelare som spelade musik. Grannarna hade redan klagat på det...
    Men en lina med upphängda CD-romskivor, som gav reflexer hade viss effekt, på fåglar och även rådjur höll sig borta från tomten.

    I båttillbehörsaffärerna finns det även roterande fågelskrämmor, liksom stora rotorer som snurrar i vinden, samt ugglor, uvar, i plast en del med huvuden som vrider sig och med ljud.
    En lösspringande vakthund är ju inte dumt det heller, men skapar nya problem...(eller möjligheter).

    Båtägare, båtklubbar, har samma sorts problem, kanske inte just med hägrar, men med olika typer av fåglar som förorenar båtar och bryggor, på Maringuiden.se kan man ofta läsa om sådant. Trädgårdsägare i stort, även sådana utan damm, kan skriva på sina forum om likartade problem med rådjur, fåglar och pooler. Säkerligen finns det gemensamma nämnare på lösningar som kan tillämpas litet varstans.

    Min minigrävmaskin såldes, jag hade tröttnat på att antingen själv gräva åt folk eller laga den efter det den hade lånats ut.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Jag har läst om (men minns inte namn) men det finns en typ av vattenpistol som reagerar på rörelser, de skall vara effektiva och kan sättas på/tas fram när ingen är där. Googla så kanske du hittar.

      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ja, det var på en mindre flygplats, flygklubb, man hade satt upp vattensprinklers för att jaga iväg i första hand fåglar. Jag läste det i en sådan där populärvetenskaplig gammal tidskrift i tandläkarens väntrum. Samridigt som större fåglar skrämdes bort fick man gräsmattorna vattnade...

        Jag såg att båttillbehörsbutiken sålde ormar, ja leksaksormar, och jag har sett att flera båtägare lägger ut sådana på sina kapell och parkerade bilar för att undvika att trutarna sätter sig där och skitar ned. Kanske färgglada leksaksormar skrämmer hägrar också? Måsarna och duvorna låter sig skrämmas i nån vecka innan de inser att ormarna är av plast. Sedan bajsar ju iallafall måsfåglarna i flykten, men det är ju en annan sak.

        De gånger jag sett hägrar längs vadstränder i bohusläns innerskärgård har de varit väldigt lättskrämda, jag har inte ens lyckas närma mig dem med kajak... Så kanske dessa cd-skivor, eller bjällror som skramlar i vinden?

        Ja detta är ju funderingar och spekulationer, jag tror inte det finns någon mer heltäckande lösning på detta. Möjligen då ett helteckande finmaskigt när som kan spännas över dammen. Sedan finns det väl en anledning till att färgglada fiskar är rätt sällsynta i vår natur, ja fiskar med färg på ryggen. Rovfåglarna tar dem först...

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          En damm med fiskar låter ju fint och kul. Men nu när jag ser framför mig nät, cd-skivor, staket, sprinkler, mp3-spelare, fågelskrämmor och leksaksormar så låter det inte lika idylliskt längre...

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6





            Skickat från min iPhone med Tapatalk
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Marten64





              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              Där är lösningen!
              Denna kan ju då spruta vatten på andra oinbjudna gäster också... Grannarnas barn som skall hämta den förlöpta fresbeen, eller på inbrottstjuvar...
              Man är nog skyldig att sätta upp varningsskyltar.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek
                En damm med fiskar låter ju fint och kul. Men nu när jag ser framför mig nät, cd-skivor, staket, sprinkler, mp3-spelare, fågelskrämmor och leksaksormar så låter det inte lika idylliskt längre...
                Jag hade väl tänkt mig att trådskaparen skulle välja en, eller kanske två av dessa förslag. Ja med alla grejerna kommer väl trädgården att se ut som ett kringresande tivoli.

                Kommentar

                • T_B
                  • September 2013
                  • 96

                  #9
                  Kanske inte lösningen:

                  After a couple of days, heron will get used to the sprinkler and can hunt right in front of the sprinkler. Also, this Scarecrow model as well as other brands...

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Kanske säkrast att bygga utedammen inomhus...

                    Kommentar

                    • Hanss
                      • February 2008
                      • 2

                      #11
                      Helt säkert blir det ju aldrig, men när det gäller hägrar så fungerar de här faktiskt riktigt bra.


                      Hägern landar aldrig direkt i vattnet utan på land jämte. Man behöver alltså inte ha nät över hela dammen utan det räcker att sätta snubbel-linor runt omkring.
                      Senast redigerad av Hanss; 30 May 2018, 08:57.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...