Kan en Koidamm vara för djup?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Hyltran från Veglemyren
    svarade
    En grunka på 100 w kostar cirka hundra kronor i månaden att köra 24 timmar om dygnet. Så jag tror i alla fall inte att jag har tagit till i underkant.

    Lämna en kommentar:


  • Långmalen
    svarade
    jag kan ingenting om dammar egentligen men 1000 kr/ månad låter mycket. Jag tänker såhär filtreringen till dammen borde vara dimensionerad av framförallt mängd och val av fisk, men kanske även vilken volym dammen har. Syresättningen låter rimligt att det blir betydligt svårare vid ökat djup men om det inte räcker med den syresättning som filter bidrar med så skulle jag nog försöka rotera vattnet med någon stor "streamer" eller bottenluftare av något slag. 1000 kr/mån är ca 1,5 kw kontinuerligt och om man inte ska lyfta vatten utan bara rotera så kan man få enorma flöden på dessa effekter. Jag har för mig att de stora propellrar som man har i båthamnar för att cirkulera vattnet så att det inte fryser ligger på ett fåtal 100w.

    Antagligen har jag helt fel men som tur är finns det många som är kunniga här inne.

    Lämna en kommentar:


  • Hyltran från Veglemyren
    svarade
    Jag har googlat lite och jag skulle i dagsläget gissa på att tre meter djup damm på ca 20 kvadratmeter som vi pratar om här kostar cirka 1000 kr i månaden i el, att syresätta så att koi blir nöjda.

    Har jag helt super fel nu Så skulle det nämligen mycket väl kunna vara.

    Lämna en kommentar:


  • Hyltran från Veglemyren
    svarade
    Tack så mycket för alla bra svar

    50 gånger så dyrt....Då är min följdfråga, om vi tar priset per kvadratmeter dammyta, pratar vi då om 1, 10, 100, 500 eller 1000 kr gånger 50 beroende på om vi gräver dammen 1,5 eller 3 meter djup.

    Förstår ni vad jag menar?

    Kan man räkna ut i förväg vad det kostar att syresätta en damm beroende på hur djup man gräver den och vilken aria den har?

    Jag viste inte att elkostnaden för syresättning var några pengar att prata om. Där ser man.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Om du bara ser till att syresätta dammen rejält ända ner så kan man självklart en klar fördel. Men stillastående vatten är ingen fördel.
    Att syresätta vattnet på djupet är dock mycket svårare och dyrare. Det är alltså inte dubbelt så svårt/dyrt att syresätta 1,5 meter än vad det är att syresätta 3 meter utan kanske 50 ggr (uppskattning).

    Lämna en kommentar:


  • Hyltran från Veglemyren
    svarade
    Vissa hävdar att det funkar så därför frågar jag.

    Svaret är alltså ja en koidamm kan vara för djup eller i alla full onödigt djup?

    Men fins det några fördelar för mina hypotetiska tio koi om jag skulle välja att gräva deras damm tre meter djup istället för två meter djup?

    Eller är det bara onödigt att gräva dammen djupare än två meter?

    Lämna en kommentar:


  • stefanr72
    svarade
    Som sagt, det funkar inte att räkna så. En 30 meter djup damm rymmer inte 100 koi. Gör dammen 2 meter djup och börja med 10 fiskar

    Lämna en kommentar:


  • Hyltran från Veglemyren
    svarade
    Ok bra Om vi nu leker med tanken att dammen
    skulle varit hälften så djup alltså 1,5 meter. Betyder det att den skulle rymma 5 koi?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Kanske skulle 10 stycken vara OK i den dammen.
    Jag är dock definitivt ingen koiexpert utan kör med guldfiskar i min utedammm (eftersom dom är betydligt tåligare än koi)

    Lämna en kommentar:


  • Hyltran från Veglemyren
    svarade
    Ute året runt

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Skall du ha dom utomhus året runt, eller ta in dom på vintern?

    Lämna en kommentar:


  • Hyltran från Veglemyren
    svarade
    Hur många koi anser du/ni att man skulle kunna att i en sådan damm (rund, 5.2 meter i diameter och tre meter djup)?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Jag tycker det låter som en alldeles för liten vattenyta för 30 koi.

    Lämna en kommentar:


  • Hyltran från Veglemyren
    svarade
    Så....Detta är bara ett räkneexempel/ en dröm men...

    Om jag gräver damen rund 3 meter djup och med en diameter på 5.2 meter.

    Radien blir alltså 2.6 i så fall och dammens aria blir 2.6*2.6*3.14=21.2264

    och 21.2264*3=63.6792

    Så blir dammens volym alltså drygt 63 kubik. Och jag kan utan problem ha 30 stora koi i den 365. 25 dagar om året utan problem förutsatt att jag skaffa nödvändigt "life support" åt dem?


    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Dubbelt så mycket vatten innebär i princip att den tål att skitas ner dubbelt så mycket av fiskarna utan att påverkas. Sedan är det så klart också andra saker som påverkar som syresättningen som Tyko nämner men det kan ju lösas som du nämner men tänk då på att det kostar mycket mer energi (dvs pengar) att syresätta djupa vatten än vad det kostar att syresätta grunda. Sedan sätter ju också fiskens storlek begränsningar - dvs ju längre de blir (t.ex. koi blir stora) ju mer plats (i sidled) vill de ha och då hjälper ju inte djupet. En nackdel kommer också att vara att man ser mindre av fisken eftersom de kommer att simma neråt.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...