Kan en Koidamm vara för djup?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hyltran från Veglemyren
    • June 2017
    • 13

    Kan en Koidamm vara för djup?

    Jag går i djupa dammdrömmar och har några funderingar.

    Den första är följande.

    Jag hör och läser ibland att "ju djupare desto bättre" och att "om man gräver sin koidamm dubbelt så djup så kan man ha dubbelt så mycket fisk i den".

    Detta stämmer säkert till viss del och kanske helt jag vet inte dörför frågat jag?

    Om jag gräver min damm 3 meter djup istället för 1,5 meter djup innebär det att jag kan ha dubbelt så mycket fisk i den?




  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Det blir kanske problem med syresättningen, ytan kommer ju fortfarande vara lika stor så du kommer nog behöva något för att hålla syrenivån uppe med så mycket fisk.

    Kommentar

    • Hyltran från Veglemyren
      • June 2017
      • 13

      #3
      Javist...men om jag skaffar en rejäl syresättare?

      Jag kommer även att behöva en mycket stark pump, ett gigantiskt filter och lite andra prylar. Men om jag fixar den livsuppehållande utrustning som behövs för en så stor damm.

      Kommer fiskarna i så fall att simma nedåt och utnyttja hela dammen?

      Eller kommer de fortfarande att trivas bättre uppe vid ytan?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Dubbelt så mycket vatten innebär i princip att den tål att skitas ner dubbelt så mycket av fiskarna utan att påverkas. Sedan är det så klart också andra saker som påverkar som syresättningen som Tyko nämner men det kan ju lösas som du nämner men tänk då på att det kostar mycket mer energi (dvs pengar) att syresätta djupa vatten än vad det kostar att syresätta grunda. Sedan sätter ju också fiskens storlek begränsningar - dvs ju längre de blir (t.ex. koi blir stora) ju mer plats (i sidled) vill de ha och då hjälper ju inte djupet. En nackdel kommer också att vara att man ser mindre av fisken eftersom de kommer att simma neråt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Hyltran från Veglemyren
          • June 2017
          • 13

          #5
          Så....Detta är bara ett räkneexempel/ en dröm men...

          Om jag gräver damen rund 3 meter djup och med en diameter på 5.2 meter.

          Radien blir alltså 2.6 i så fall och dammens aria blir 2.6*2.6*3.14=21.2264

          och 21.2264*3=63.6792

          Så blir dammens volym alltså drygt 63 kubik. Och jag kan utan problem ha 30 stora koi i den 365. 25 dagar om året utan problem förutsatt att jag skaffa nödvändigt "life support" åt dem?


          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Jag tycker det låter som en alldeles för liten vattenyta för 30 koi.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Hyltran från Veglemyren
              • June 2017
              • 13

              #7
              Hur många koi anser du/ni att man skulle kunna att i en sådan damm (rund, 5.2 meter i diameter och tre meter djup)?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Skall du ha dom utomhus året runt, eller ta in dom på vintern?
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Hyltran från Veglemyren
                  • June 2017
                  • 13

                  #9
                  Ute året runt

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Kanske skulle 10 stycken vara OK i den dammen.
                    Jag är dock definitivt ingen koiexpert utan kör med guldfiskar i min utedammm (eftersom dom är betydligt tåligare än koi)
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Hyltran från Veglemyren
                      • June 2017
                      • 13

                      #11
                      Ok bra Om vi nu leker med tanken att dammen
                      skulle varit hälften så djup alltså 1,5 meter. Betyder det att den skulle rymma 5 koi?

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1022

                        #12
                        Som sagt, det funkar inte att räkna så. En 30 meter djup damm rymmer inte 100 koi. Gör dammen 2 meter djup och börja med 10 fiskar

                        Kommentar

                        • Hyltran från Veglemyren
                          • June 2017
                          • 13

                          #13
                          Vissa hävdar att det funkar så därför frågar jag.

                          Svaret är alltså ja en koidamm kan vara för djup eller i alla full onödigt djup?

                          Men fins det några fördelar för mina hypotetiska tio koi om jag skulle välja att gräva deras damm tre meter djup istället för två meter djup?

                          Eller är det bara onödigt att gräva dammen djupare än två meter?

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Om du bara ser till att syresätta dammen rejält ända ner så kan man självklart en klar fördel. Men stillastående vatten är ingen fördel.
                            Att syresätta vattnet på djupet är dock mycket svårare och dyrare. Det är alltså inte dubbelt så svårt/dyrt att syresätta 1,5 meter än vad det är att syresätta 3 meter utan kanske 50 ggr (uppskattning).
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Hyltran från Veglemyren
                              • June 2017
                              • 13

                              #15
                              Tack så mycket för alla bra svar

                              50 gånger så dyrt....Då är min följdfråga, om vi tar priset per kvadratmeter dammyta, pratar vi då om 1, 10, 100, 500 eller 1000 kr gånger 50 beroende på om vi gräver dammen 1,5 eller 3 meter djup.

                              Förstår ni vad jag menar?

                              Kan man räkna ut i förväg vad det kostar att syresätta en damm beroende på hur djup man gräver den och vilken aria den har?

                              Jag viste inte att elkostnaden för syresättning var några pengar att prata om. Där ser man.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...