Övervintra Koi ute eller inne?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Övervintra Koi ute eller inne?

    Jag är ledsen att jag lägger upp denna rubrik mitt i högsommaren men jag tänkte vara ute i god tid för ett eventuellt bygge av övervintringskar.
    Min damm (utanför Göteborg) är på cirka åtta kubik och är 110 cm djup. Inför höst/vinter är tanken att jag antingen köper en luftpump och dammvärmare och har dem kvar i dammen eller så tar jag in dem (tio Koi på 15-20 cm) till en låda på ca 1100 l med pump där de får gå i 12-14 grader. Är det någon som har råd, funderingar eller åsikter hur jag skall göra? Fiskarnas bästa är i prioritet.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    man vet ju aldrig hur vintern blir, den kan bli mild och den kan bli svinkall... Jag skulle ta in dammfisken för att säkerställa deras välmående.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag har 2 ggr försökt att få koi till att övervintra i min damm och det har inte funkat så bra (däremot funkar guldfisk). men jag syresätter inte min damm så det kan ju vara orsaken.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Vad tror ni om storleken på ett eventuellt övervintringskar? Tio Koi? Nästa är är de kanske 30 cm? Vattenbyte? Hur ofta och hur stora?
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          ... och nästa år, och nästa år?
          De växer ju rätt rejält så kommer du att skaffa ny (större) vinterförvaring varje år?
          Om du skall ha så pass varmt att du skall mata dom krävs ett mycket bra filter, och rejäl cirkulation. Hur har du tänkt dig detta. Skulle tro att vinterförvaringen bör vara minst (gärna större) 1/3 av sommarförvaringen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...