Damm med koi - hjälp och råd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nordin
    • August 2010
    • 32

    Damm med koi - hjälp och råd.

    Hej!

    Jag har under en längre tid funderat på en damm, försökt läsa på så mycket jag bara kan.
    Vi flyttade äntligen till hus förra sommaren och har en tomt på 1800kvm så plats har jag.

    Tanken är att handgräva, en damm på ca 10-12 kvm med ett maxdjup kring 150-180cm men även med grundare partier, kommer använda mig av dammduk. Totala vattenvolym bör landa omkring 6 kubik.
    Någon liten fontän, filterpump i dammen, växter å ja allt där omkring.

    Jag har lite svårt att räkna på kostnaderna då både matematiken och kunskaperna brister.
    Ni som har lite bättre koll och kunskap, hjälp mig


    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
    Senast redigerad av Nordin; 14 May 2017, 18:44.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Hej jag håller på att anlägga en dam i liknande storlek. Här är lite ca priser.
    Duk 3 500-5 000kr
    Pump och filter 6 000kr
    Växter och fisk 2 000-xx 000kr
    Jag har Pondteams duk, den är bra men kostar endel, det finns säkert billigare.
    Har du möjlighet så tror jag det är bra med bottenutlopp, särskilt om du skall ha Koi, jag kunde inte ha det för min damm är på berg och det hade gjort dammen tjugofem cm grundare.
    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Nordin
      • August 2010
      • 32

      #3
      Ursprungligen postat av Marten64
      Hej jag håller på att anlägga en dam i liknande storlek. Här är lite ca priser.
      Duk 3 500-5 000kr
      Pump och filter 6 000kr
      Växter och fisk 2 000-xx 000kr
      Jag har Pondteams duk, den är bra men kostar endel, det finns säkert billigare.
      Har du möjlighet så tror jag det är bra med bottenutlopp, särskilt om du skall ha Koi, jag kunde inte ha det för min damm är på berg och det hade gjort dammen tjugofem cm grundare.
      /Johan

      Tack för ditt svar, hjälper mig mycket!
      Har suttit och kollat på dukar och det verkar finnas från ca 2000kr (PVC) och såklart dyrare för en gummiduk.
      Läser på många forum att pvcdukar duger fint till så pass små dammar men jag tror att jag kommer gå på en ordentlig gummiduk.

      Har varit ute på den tilltänkta platsen och mätt, funderat och kollat lite extra, tror att måtten kommer bli omkring 4*3 meter och med ett maxdjup på minst 1 meter, gärna 1,20. (alt. Max 5*3 meter ) gummiduk från vattenliv.se skulle landa på ca 3000kr.

      Tror inte jag kommer ha möjlighet till bottenutlopp tyvärr, vad är det för pump och filter du kollat på till din damm?
      Senast redigerad av Nordin; 15 May 2017, 08:27.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Jag har Vortech X13 000 och BioClear 25 000 tryckfilter.
        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Nordin
          • August 2010
          • 32

          #5
          Ursprungligen postat av Marten64
          Jag har Vortech X13 000 och BioClear 25 000 tryckfilter.
          /Johan
          Tack! Ska kika på dom

          Fått veta att jag har en fiberkabel i marken där jag tänkt gräva, suck! Ska be stadsnätet komma och markera hur den går så får jag planera utifrån det.

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Ursprungligen postat av Nordin

            Tack! Ska kika på dom

            Fått veta att jag har en fiberkabel i marken där jag tänkt gräva, suck! Ska be stadsnätet komma och markera hur den går så får jag planera utifrån det.
            Ok, lycka till!
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            Arbetssätt...