Nytt dammprojekt som måste vara klart innan vintern.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    Nytt dammprojekt som måste vara klart innan vintern.....

    kort och gott som rubriken lyder... Jag håller på att gräva damm... Anledningen till detta är att min sambo hittade en rödörad sköldpadda på vägen för ett par månader sedan... Försökte hitta ett hem till den men ingen var intresserad av den.. Så vi beslöt oss för att behålla den...

    Köpte en sån där förgjuten plast damm och grävde ner i backen... Köpte även ett vattenskåls vattenfall för dyra pengar och pintade det hela med växter och dyligt... Skitbra tyckte jag... Skittråkigt tyckte sköldpaddan och rymde från den inhägnad jag gjort åt den... Lagt ner typ 700 euro på detta projekt så försvinner sköldpaddan... En månad senare åker vi till en trädgårdsbutik.. Där hade de en sköldpadda i nästan samma storlek som den vi hittade på vägen.. Bestämde oss för att ta hem denne... Helt plötsligt dyker den första sköldpaddan upp igen och så hade vi två stora sköldpaddor.. Inhägnade om dammen så det var rymningssäkert..

    Sen inträffar katastrofen.. Det regnar tokmycket.. Min fontän blir underminerad av allt vatten och välter... Allt vatten i dammen pumpar ut och spolar bort stora delar av dammens undersida vilket gör att dammen får en liten ful lutning... Jag blir skitsur och går och köper en barnpool där sköldpaddorna tillfälligt får bo...

    Jag och sambo bestämmer oss för att göra en riktig damm istället där vi kan hålla fisk också... Så jag gräver upp allt jag gjort och håller nu på att gräva för att gjuta... Men jag har aldrig haft en damm förut och jag har blivit helt förvirrad av vilken typ av filter jag bör ha....
    fiskarna siktar ner en hel del och sköldpaddorna med för den delen.. Så jag vill ha ett filter som räcker och blir över... Jag måste ha filter och dyligt klart innan det gjuts...

    Dammen kommer att rymma någonstans 20 000 -30 000 liter beroende på vilket djup jag bestämmer mig för... Den kommer att gå en bra bit ner i backen men kommer även vara höjd en bit ovan mark...
    Bilder kommer i inlägg två...
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    #2
    ...måste bara vänta på a mitt gold blir accepterat... *blink blink*

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Jag är själv mitt i ett dammbyggar projekt, så det här blir spännande att följa. Jag har inte den tidspressen och kommer sätta i fisk först nästa år.

      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Diozz88
        • September 2011
        • 341

        #4
        Ursprungligen postat av Marten64
        Jag är själv mitt i ett dammbyggar projekt, så det här blir spännande att följa. Jag har inte den tidspressen och kommer sätta i fisk först nästa år.

        /Johan
        Har mer att göra med att jag vill dvala sköldpaddorna ute i dammen å slippa dvala dem inne


        Skickat från min iPad med Tapatalk

        Kommentar

        • Diozz88
          • September 2011
          • 341

          #5


          Hmm en miniskiss av dammen...


          Skickat från min iPad med Tapatalk

          Kommentar

          • Diozz88
            • September 2011
            • 341

            #6




            hittesköldpaddan


            Skickat från min iPad med Tapatalk

            Kommentar

            • Diozz88
              • September 2011
              • 341

              #7




              Hur min uppfart ser ut i dagsläget

              Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

              Kommentar

              • Diozz88
                • September 2011
                • 341

                #8
                Edit: blir nog att hyra en grävmaskin ändå... hitills har jag gräft för hand men kroppen(speciellt ryggen) tar bra med stryk av det...

                Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

                Kommentar

                • Diozz88
                  • September 2011
                  • 341

                  #9
                  Edit 2: jag har en till sketch om hur jag tänkte dra ledningar till filter och dylikt... men jag känner mig för bekväm för att gå och leta reda på papperet för stunden...

                  Sen en bild på min vision om vattenfallet:


                  Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

                  Senast redigerad av Diozz88; 10 August 2016, 23:34.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Bor du i Belgien om jag förstår det rätt? Där kanske det funkar att övervintra ute. Här kan det vara svårt, sköldpaddorna kan tåla att vara under ett istäcke om vattnet har nog syre men de tål inte bottenfrysning.

                    Tänk också på att rödörade börjar bli att hårdare hållna när det gäller regler. Hur man tillämpar det exakt i Belgien vet jag inte men eftersom det är EU regler som finns eller är under införande så ska det gälla på något sätt där också. Dokumentera att du har dem, slarva inte bort dem och skulle du behöva omplacera så annonsera vad du gör inte om det, varken säljes eller skänkes.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Diozz88
                      • September 2011
                      • 341

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Bor du i Belgien om jag förstår det rätt? Där kanske det funkar att övervintra ute. Här kan det vara svårt, sköldpaddorna kan tåla att vara under ett istäcke om vattnet har nog syre men de tål inte bottenfrysning.

                      Tänk också på att rödörade börjar bli att hårdare hållna när det gäller regler. Hur man tillämpar det exakt i Belgien vet jag inte men eftersom det är EU regler som finns eller är under införande så ska det gälla på något sätt där också. Dokumentera att du har dem, slarva inte bort dem och skulle du behöva omplacera så annonsera vad du gör inte om det, varken säljes eller skänkes.
                      Japp belgien

                      Vintrarna här är väldigt milda... sällan temperaturen faller under nollan på vinterhalvåret..

                      Djurhållningen här är både enklare och svårare... det finns en lista med djur som man får hålla utan tillstånd.. på denna lista finns både präriehundar och kängurur med.. men det är många som arbetar för att reptiler helt ska förbjudas så jag kommer hålla extra hårt i alla dokumentationer så jag inte får någon otrevlig överraskning..



                      Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Präriehundar har jag haft och känguru har jag... Såna där listor om vad man får och inte får ha tenderar att bli rejäla problem och länderna verkar tävla om vem som kan hitta på de mest korkade reglerna.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #13
                          Herregud så roligt....tänk om den lille rackaren hade en aning om vad den satt igång! Som lök på laxen kanske jag ska föreslå att göra en baddamm av projektet när du ändå håller på. När jag byggde damm blev jag sugen på baddamm som är så häftigt men jag har varken ytan eller förutsättningar för det! Ett stort lycka till jag kommer följa dig!
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            #14
                            Hur har det gått?... väntar med spänning på fortsättningen =D

                            Kommentar

                            Arbetssätt...