Pump eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Pump eller inte?

    Jag har börjat att gräva för att anlägga en mindre damm i min trädgård, tyvärr har jag inte någon möjlighet att få till något större djup eftersom jag bor på bergmark. När det är färdiggrävt tror jag att dammen kommer bli ca 3,5x3m, djup 0,6m. Jag kommer inte kunna ha övervintrande fiskar, vintertid får de in. Min fråga är, behöver jag ha pump? Är nöjd med ett fåtal fiskar, grodor, skräddare samt lite vackra växter.
    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag har absolut ingen erfarenhet av dammar men det är ju i stort sett ett utomhusakvarium. Risken är nog att det blir en algbomb av det hela om du bara har stillastående vatten. Ett dammfilter gissar jag ger dig mycket bättre förutsättningar för en frisk och trevlig damm.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Vill man ha kristallklart vatten så skall man absolut ha en pump. Gillar man att vattnet har en mer naturlig look dvs lite färgat och man har en hel del växter så funkar det bra utan såväl pump som filter.
      Du har ju sett min damm - de första 10 åren så hade jag ett filter i, de senaste 10 har jag inte haft någon pump i och det har funkat bra.
      Algbomb kan man förstås få (även om jag har undvikit det) men då hjälper det oftast inte med en pump/filter utan då behövs ett UV-filter.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Ok, tack för svar. Jag behöver inte ha kristallklart vatten, huvudsaken är att de som flyttar in trivs. Detta är ett projekt som kommer ta lite tid, jag kommer inte skaffa några fiskar i år, dammen skall grävas ut och färdigställas med duk och lite inredning, det gör jag denna sommar. Jag och "dammen" har tid på oss att känna in läget.
        Vilken typ av duk/ märke bör man ha? Vilken färg på duken funkar bäst i en relativt grund damm? Antagligen kommer den delvis synas. Jag har sett att Hornbach har duk, har någon erfarenhet av den?
        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Min duk är som sagt mer än 20 år gammal (och sjunger nu på sista versen) och jag minns inte vilket märke det var, men snåla absolut inte med kvalitén det är väldigt frustrerande med dukar som börjar läcka.
          Sedan är ju inte dukar så trevliga att titta på så det skall synas så lite som möjligt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Min duk är som sagt mer än 20 år gammal (och sjunger nu på sista versen) och jag minns inte vilket märke det var, men snåla absolut inte med kvalitén det är väldigt frustrerande med dukar som börjar läcka.
            Sedan är ju inte dukar så trevliga att titta på så det skall synas så lite som möjligt.
            Sant, helt klart att det är läge för att satsa på kvalité i detta fall.
            Har nu spenderat en av årets hittills varmaste dagar med att handgräva delar av en damm. Jag kommer få ett djup på ca. 85 cm.
            Här är som sagt berg och det är "veckat" hur viktigt är det att underlaget är jämnt? Det är nog lämpligt att förfylla ut ojämnheter för att minska påfrestningar på duken.
            / Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ja jag hade nog fyllt ut håligheterna och sedan måste du ha något mellan berget och presenningen
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                #8
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #9
                  Kan det vara lämpligt att lägga en platonmatta mellan berg och duk?
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • Sara1982
                    • March 2005
                    • 315

                    #10
                    Vi beställde dammduk från vattenliv.se , 1 mm tjock och då fick vi även med en skyddsmatta i något filt material. Har bergbotten men inte fyllt något extra under duken mer än skyddsmatta, bara mjuka kanter på vårt berg.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...