Hur stort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niina
    • April 2003
    • 229

    Hur stort?

    Hur stor damm kan man egentligen bygga?
    Om man bygger en STOR damm, kan man hålla igång den på vinter?
    Men om man skulle ha fiskar som kräver lite värme? kan man värma upp det på ett billigt sätt?
  • supersunk
    • January 2004
    • 351

    #2
    Om man bygger en tillräckligt STOR damm så kommer det inte behövas hålla igång på vintern. Bottenfryser den inte så sköter naturen det mesta. Eller vad säger dammexperterna?
    400: Jordätare (uppstartsfas)
    50: Asien
    25: kampfisk

    Kommentar

    • isaxsson
      • July 2003
      • 40

      #3
      Finns nog inga begränsningar, bara att damm storleken på verkar ditt behov av reningsverk och pump. Om du tar in dina fiskar över vintern så slipper du nog problem. Finns nog hur mycket som helst att läsa om detta sök bara i forumet.

      Ps. Att hålla en stor damm uppvärmd kostar nog lite för mycket, välj istället fiskar som trivs i en ute damm typ Koi och Guldfiskar.

      Mv Ola Piteå
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154197
      Damm och dammfiskar

      Kommentar

      • Tias
        • December 2003
        • 98

        #4
        ja.. bygg vad din plånbok tycker, duken är ju inte så billig. har en på typ ca:15 kubik. den är byggd som två dammar varav en är upphöjd så det bildas ett vattenfall emellan dom med en liten bäck. har inga reningsverka alls utan bara en dränkpump som pumpar ca: 270l/min mellan dom och en dammpump avsedd för ca 6 kubik i den nedre dammen. så den stora kostnaden ligger i "utformningen" av dammen sand, duk och vad du nu vill ha för något i den

        <b>dränkpumpen tar vi bort om vintern och tömmer den övre dammen på fisk släpper ut dom i den nedre där pumpen är igång året runt 24h/dygn. <u>det är viktigt att du håller vattnet öppet om du ska ha fisk i på vintern annars riskerar du att dom dör av sumpgasen som bildas under isen</u></b>.
        Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

        www.tielias.blogspot.com

        Kommentar

        Arbetssätt...