Gräva damm med trevlig omgivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svalu
    • February 2004
    • 84

    Gräva damm med trevlig omgivning

    Tja, lite tankar...det börjar brännas och våren närmar sig.
    Tror jag fått allt på plats i ritningen, grova drag, men ändå något att gå efter. Egentliga problemet är väl inte HUR det ska se ut utan arbetsgången, man månste tänka till. Jag börjar uppifrån (tomten sluttar) www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?userid=760&albumid=3461

    1,Mot väggen med garaget bakom ska det först bli en uteplats. Jag lägger pemslang till garagevägg på frostfritt djup för filtrering av dammen. (Filtersystemet ska stå i garaget och jag bygger ihop det själv) Sen bärlager och hela paketet för en trevligt stensatt uteplats.
    2, Sen ska 4-5 stenar på plats som ska möta dammen (Cirka 1-3 ton styck) Placerar dem innan dammen grävs så de är normgivande för dammformen.
    3, Dammen grävs och fixas till, blir nånstans runt 12-15 kubik.
    4, Andra sidan av dammen anläggs med stenar (1 ton styck cirka)
    Så ser arbetsplanen ut så här långt, mer kommer i bilder när bygget startar.
    Tankegången är att det ska bli en koipond av det här i slutändan, och jag kommer lägga mycket krut på detta bygget under våren. Dammen kommer att ligga framför uteplatsen och integreras på ett vackert sätt med stora stenar. Om jag inte springer på stenbumlingar neråt vid grävandet så siktar jag på 1,3 meter i djup.
    -Råd och tips behövs, bilder kommer när jag startat bygget.
    #Om du inte hittar vägen, bygg en"
    Julius Ceasar
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Du får planera så du använder större delen av de 10-15 kubik jord du får för att få dammen i våg.
    10 kubik blir en väldig hög när det ligger ovan marken.
    Tänk på att om du bygger en vall så kommer den att sjunka under vintern när marken sätter sig.
    Har du Koi redan nu.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Svalu
      • February 2004
      • 84

      #3
      Jo, jag har funderat lite på massorna. Som det ser ut så sluttar det i trappsteg så jag behöver inte valla upp. Lite grann behövs nog när lasern kommer fram. Troligen kommer jordmassorna att hamna i en annan del av trädgården.
      jag har några Kohaku och bekko simmande i dagsläget...det blir väl fler framöver...men tror nog jag behöver den här säsongen på mig att fixa till det innan jag skaffar fler.
      #Om du inte hittar vägen, bygg en"
      Julius Ceasar

      Kommentar

      Arbetssätt...