När ta in fiskar från dammar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daggan
    • August 2002
    • 2

    När ta in fiskar från dammar?

    Hej,
    I maj införskaffade jag en liten damm omkring 1 1/2 m lång, djup 1 m.
    Jag har 2 guldfiskar och 3 karpar. Nu undrar jag när skall man ta in fiskarna till inneakvariet och ungefär hur mycket mat skall de ha, jag har gett 1 liten näve/dag. Hur ofta skall man rengöra dammen? Vi var på semester i 2 veckor, när vi kom hem var det vara en guldfisk kvar? Jag vill gärna ha mycket information om fiskar i dammar?

    Maud

  • casper
    • March 2002
    • 211

    #2
    När vi hade damm så lät vi ta in fisken i början på okt,ber. iofs var i landet man bor,fiskarna var koi karp+guldfisk,det här blir ju rätt så stora fisk när man har dom ute,så vinterförvaringen kräver sitt kar i storlek+bra filtrering+ej för varmt.Att det försvann fisk kan i speciellt grunda dammar va ett problem,fåglar,katter,mink,tex kan ha vart i farten,men ditt djup var ju en meter,så dom kanske bara håller sig undan,kan va svårt o se ibland.

    Kommentar

    • casper
      • March 2002
      • 211

      #3
      hej igen
      kan tillägga att om vattentempraturen understiger 10 grader så ska du inte mata,för då sjunker ämnesomsättningen naturligt.(viktigt).En näve kan väl va rätt så mycket? när dom går ute så hittar dom också mycket mat själva,insekter odyl.så några pellets var om dan räcker,inne kan man ge dom ett par gånger om dan,2-3 pellets var(beroende på storlek)

      Kommentar

      • daggan
        • August 2002
        • 2

        #4
        Hej igen,
        Tack så hemskt mycket.
        Vad händer om man ger för mycket mat?

        Maud

        Kommentar

        • casper
          • March 2002
          • 211

          #5
          för mycket mat är inte bra(finns fisk som ätit ihjäl sig)o även om dom har "förstånd" att sluta så belastar den överblivna maten vattenkvaliten+filter.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Hej Maud,
            Hur länge man kan ha dem ute beror på vilken klimatzon man bor och hur djup dammen är.
            Jag bor strax utanför Göteborg i klimatzon 1 och har en damm som är mellan 1-1.5 meter djup och där går guldfiskarna ute året runt, men det tål inte koi som är någon mer temperaturkänslig.
            Normalt sett behöver de inte matas så mycket eftersom det ramlar ner och naturligt produceras en hel del mat i dammen av sig självt. Det största hotet mot fiskarna brukar ofta vara förbipasserande fåglar.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...