Vad är det för vattendjur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    Vad är det för vattendjur?

    Rensade i dammen tidigare idag och plockade upp dom nu något vissnade vattenhyacinterna.

    När jag la upp en av dom på land hoppade det till i den. Självklart trodde jag det vare nfisk jag råkat få med upp men när jag kollade lite nogrannare såg att att så inte var fallet. Det var en skalbagge liknande sak. Vad kan det vara? Nedan följer lite information om den.

    Längd: ca 5-6 cm
    Bredd: ca 2 cm
    Höjd: ca 1 cm
    Färg: Svart
    Antal ben: 4 tror jag
    Såg ut som en kackelacka (stavas det så?) men den hade inga vingar utan en helt slät ovansida.
    Den såg ut att ha "simmhud" på bakbenen.
    När jag slängde tillbaka den i dammen simmade den ner och gömde sig i en växt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det finns ingen svensk vatteninsekt som är riktigt så stor, men antagligen var det en gulbrämad dykarskalbagge du såg, den blir mycket stor för en svensk skalis:
    http://www.amisdelaterre.be/mares/dytique.htm

    Både larven och den vuxna skalbaggen är mycket effektiva rovdjur - äter bl.a. småfisk, grodor, vattensalamandrar samt naturligtvis andra vatteninsekter. Kan både krypa & flyga, och dyker därför ibland upp i t.ex. fågelbad, swimmingpools, regnvattentunnor...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • marcus_swe
      • July 2003
      • 483

      #3
      Jag är ju ganska säker på att den var större än 30-35 cm... Men det liknar den på bilden... Den var nog dock mörkare på undersidan...

      Kommentar

      • torb
        • June 2003
        • 117

        #4
        oj vilken monsterbagge... ;-)

        Kommentar

        • marcus_swe
          • July 2003
          • 483

          #5
          Ah! mm menar jag...

          Kommentar

          Arbetssätt...