Luftpump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    Luftpump

    Finns det särskilda luftpumpar avsedda för utomhusbruk?

    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Varför skall man ha en luftpump i en damm Micke? Det funkar väl bara på samma negativa sätt som i ett akvarium, dvs driver ut CO2.
    Visst får man vattnet att cirkulera i dammen med en luftpump, vilket är positivt, men det får man ju med hjälp av en vanlig cirkulationspump/filter också.
    Du fick inget svar av mig utan istället en fråga. Jag vet att det säljs speciella luftpumpar till dammar, men dessa är i regel till för jättedammar och kostar åtskilliga tusenlappar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #3
      Tanken var att få cirkulation på vattnet och därigenom få ett isfritt "ventilationshål" i isen. Diskuterade detta med Kent i Nol och enligt honom skulle detta fungera bra med en syresten ca 20 cm under vattenytan.

      mvh Michael Persson

      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Hej igen,
        Ja det finns förespråkare både för och emot att ha cirkulation på vattnet under vintern. Kanske är det nödvändigt om dammen är grund? Själv stänger jag av filtreringen (ingen luftpump) när jag slutar mata på hösten och startar den först när jag börjar mata på våren.
        Dammen fryser naturligtvis på vintern, men det har aldrig varit några problem för vare sig fisk eller växter.
        Min damm är ca. 1 meter djup och vi ligger i klimatzon 1 så isen blir aldrig tjockare än 20-30 centimeter.
        Men Kent har ju en rejäl damm hemma så han borde ju veta.
        Vad gäller luftpump så borde det funka med en vanlig luftpump som placeras skyddat, men kombinera med en jordfelsbrytare.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell Fohrman

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #5
          Jag ska göra ett försök nästa vinter med en väl skyddad luftpump. Vår damm är ca 90 cm djup och finns i Höganäs, så våra förhållande är ganska lika. Det har gått bra här också de flesta vintrarna men ett par år har vi hittat många döda guldfiskar när isen smält.

          Tack för dina synpunkter!

          mvh Michael Persson

          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Hej igen,
            Vår damm hemma har varit igång i flera år och med undantag för en höst/vinter har det inte varit några problem.
            Det året så frös dammen till tidigt på hösten. Just denna höst hade varit osedvanlig varm och helt plötsligt slog det om från 10-15 plus till minusgrader. Med andra ord var det nästan så att ena dan matade man fiskarna och nästa frös dammen till.
            Fiskarna hade inte alls hunnit förbereda sig genom att försvinna ner "i djupet" och gå i dvala.
            Så detta år dog nog 75% av fiskarna, men det gjorde inte så mycket, dammen var ändå överfull med fisk och dessutom stormtrivdes katterna när de fick kalasa.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell Fohrman


            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...