Alternativ damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Muffenrumpf
    • August 2015
    • 5

    Alternativ damm?

    Har spånat och funderat på detta ett tag, då jag kommer bo i husvagn för ett bra tag framöver, så satt jag en dag och funderade på att installera en damm i förtältet. Och funderade då lite hur detta skulle te sig. Någon som har någon fiffig tanke eller idé?

    Tanken var murbruksbalja av modell större, är dock osäker på hur pass säker plasten är för att husera levande material som inte är betong. Och hur göra inför den långa vintersäsongen som infinner sig i detta land med många minusgrader på sina håll.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    oooo......husvagn...förtält...min värld ju....

    baljorna som sådana fungerar bra.

    de är dock inte tillräckligt djupa för att säkerställa att det fryser ihop helt.

    såvida man inte installerar en massa massa massa doppvärmare....fast då kommer kanske problemet med elen....


    sedan blir det ju obegripligt varmt inne i ett förtält så fort solen lyser, redan mars/april kan det lätt bli 30+ inne i ett tält i södra delen av landet.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Fast isolerar man murbruksbaljan rejält (t.ex. med frigolit) så behöver man ändå inte så mycket värmare. Jag har ett 450 liters akvarium stående ute året runt på terassen (med subtropiska arter) och på vintern har jag bara en glugg på ca. 30x30 cm på framrutan som är öppen för insyn men i övrigt är det då frigolit (10 cm) runt om. I detta akvarie håller en 150 watt doppvärmare utan problem värmen (minst 16 grader) på vintern. Det kan nog bli svårare att undvika att det blir för varmt som Ken skriver.

      En murbruksbalja funkar - fast är det så snyggt?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        fast är det så snyggt?

        Tja, om man gräver ner den, så blir det ju mer "damm" av det hela.

        Men det vet i katten om en campingägare (om man ska stå på camping) gillar.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Muffenrumpf
          • August 2015
          • 5

          #5
          Det är alltså inte bara jag som hamnat i husvagn.

          Var osäker på murbruksbaljorna först, men då vet jag att det är fritt fram på den punkten.


          Åhjösses!! 450-liters utomhus om vintrarna!! Det hade varit nåt att sitta och fundera på när temperaturen sjunker till -35 (hoppas det inte blir de temperaturerna neröver)

          Tanken är att göra den dekorativ och isolera den på något vis (fastnade för en rund modell). Och om den lyckas hålla värmen inne när det är som kallast, så borde det kunna hålla en del av värmen ute när det blir som varmast. Närmast backen blir det faktiskt inte särskilt varmt i ett förtält. Har haft lite koll på det under sommaren som varit. Visst, det är ju varmare i förtältet än vad det är utanför, och det finns risk att det blir fuktbastu i den om man är borta ett dygn och inte ställt upp någon vädring. Men något dylikt borde det väl finnas grejer att råda bot på? Temperaturstyrda fläktar och grejer?

          Funkar sån där expanderskum att ha som isolering, eller är den för kompakt?

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Skum fungerar

            En tanke, vill du vara i förtältet när det är snorkallt?
            Jag tror du skulle ha mer nöje av fiskarna om du tog in dom i ett litet akvarium på vintern, eller ännu bättre flytta med akvariet. Ett litet akvarium kan du enkelt bära in och ut ur husvagnen genom att tömma ur vattnet och fiskarna i en bunke under flytten. Jag flyttade tex mitt 120l kar med grus och växter kvar i karet utan några som helst problem, det gick utmärkt att lyfta för en person

            Kommentar

            • Axman
              • January 2013
              • 188

              #7
              Ett annat alternativ kanske vore en sådan "halv tunna", dvs ekfat. Kanske man kan klä med dammduk inuti om man vill vara helt säker. Det blir ju snyggt men kanske inte lika praktiskt som något i plast. Andra saker kan ju vara pall med pallkragar och dammduk, ett gammalt badkar som man sätter en träram runt, träram med dammduk i, köpa murstenar och lägga löst på varandra med dammduk. Osv.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Muffenrumpf
                Det är alltså inte bara jag som hamnat i husvagn.


                njau....bor inte i vagnen.....men jag har vagn......
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Muffenrumpf
                  • August 2015
                  • 5

                  #9
                  Det finns ju en hel del olika spännande alternativ. Men allt som innefattar dammduk, blir en rätt kostsam historia. Visserligen lättsam att plocka ihop vid flytt och grejs. Har ju sett folk som gjort inomhusdammar av lecablock och dammduk. Fräckt och praktiskt.

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #10
                    Ursprungligen postat av Muffenrumpf
                    Har spånat och funderat på detta ett tag, då jag kommer bo i husvagn för ett bra tag framöver, så satt jag en dag och funderade på att installera en damm i förtältet. Och funderade då lite hur detta skulle te sig. Någon som har någon fiffig tanke eller idé?

                    Tanken var murbruksbalja av modell större, är dock osäker på hur pass säker plasten är för att husera levande material som inte är betong. Och hur göra inför den långa vintersäsongen som infinner sig i detta land med många minusgrader på sina håll.
                    begagnat bubbelbad i lagom storlek, kan vara isolerade från början. Eller enkubiks plastbehållare (som används för att frakta tex juice, bränsle, kemikalier etc) som du sedan isolerar och bygger någon träfasad till.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av simpson
                      begagnat bubbelbad i lagom storlek, kan vara isolerade från början. Eller enkubiks plastbehållare (som används för att frakta tex juice, bränsle, kemikalier etc) som du sedan isolerar och bygger någon träfasad till.

                      Finns en del som redan idag använder just dessa 1000 liters behållarna. Ofta som till vinterförvaring. Men några använder dom som "dammar" oxå.

                      Behöver ju inte ens stå inne i förtältet, kan mycket väl stå på en pall utanför. Se bara till att det inte är lös lera den står på, risk för sättning.

                      Volymen är ju bra.

                      Nackdelen är väl att ytan är relativt liten, så bra pump behövs, riktigt stora fiskar går bort, tråkigt om de inte ens kan vända sig i plastkaret.
                      Samt att man måste komme upp lite för att se fiskarna, typ stå på en pall eller liknande.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #12
                        Jag har funderat på att ta med guldfiskarna till sommarstugan och ha dem i ett gammalt kopparkar. Är inte koppar giftigt? Isåfall utsöndrar ett ca 100 år gammalt kar något? Jobbigt att någon annan ska sköta firrarna i dammen när jag bor i stuga hela sommaren!
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Juni
                          Jag har funderat på att ta med guldfiskarna till sommarstugan och ha dem i ett gammalt kopparkar. Är inte koppar giftigt? Isåfall utsöndrar ett ca 100 år gammalt kar något? Jobbigt att någon annan ska sköta firrarna i dammen när jag bor i stuga hela sommaren!
                          Kopparbyttor funkar inte alls. Frugan har en stor kopparbalja som jag har testat i att ha fiskar i och det har inte alls gått och då har jag ändå valt fiskar som är kända för att vara tåliga mot koppar.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #14
                            Fasen också! Då vet jag i alla fall utan att någon behövt mista fenan, tack Kjell!
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...