Djupdel damm mm för övervintring av fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mok
    • August 2015
    • 4

    Djupdel damm mm för övervintring av fiskar

    Hej
    Undrar om någon har koll på hur mycket vatten man kan behöva i en djupdel för övervintring av fisk?
    Börjat fylla en ny damm och den rymmer ca 120 liter i djupaste delen mellan 0,8 till 1,15. (dammen borde totalt innehålla lite mer än 3m3.)

    Införskaffat ett filter med pump som ska klara 200cm mindre fisk "utan problem" sommarmånaderna och skulle vilja ha fisken kvar i dammen.

    Mer frågor för vintertid
    Tänkte nog bara ha en flytring med värmekabel i och syrepump nerstucken genom den vintertid, kan det fungera eller ska man ha någon mindre pump som cirkulerar vattnet då med ?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nackdelen med så pass djupdel är väl snarast att det rätt snabbt kommer att hamna slam och förmultnade växtdelar där. Annars är väl djupet i sig helt OK.

    Det räcker oftast med en flytring med värmekabel - sedan beror det förstås på var du bor (det är stor skillnad mellan norra och södra Sverige)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mok
      • August 2015
      • 4

      #3
      Ok tackar för de svaret, bor i Örebro län så det ska väl en hel del till för att bli bottenfruset.
      Angående luftpump så antar jag att den inte behöver vara större än behovet på sommaren ?

      Föresten Notropis chrosomus såg att du har lagt ut lite bilder på de från någon mässa i Tyskland ?
      Vet du om de finns i Sverige? till försäljning har inte hittat någon butik som uppdaterat innehav på länge...
      Senast redigerad av Mok; 18 August 2015, 23:34.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Mok
        Ok tackar för de svaret, bor i Örebro län så det ska väl en hel del till för att bli bottenfruset.
        Angående luftpump så antar jag att den inte behöver vara större än behovet på sommaren ?

        Föresten Notropis chrosomus såg att du har lagt ut lite bilder på de från någon mässa i Tyskland ?
        Vet du om de finns i Sverige? till försäljning har inte hittat någon butik som uppdaterat innehav på länge...
        Ju längre till vattenyttan desto starkare behöver luftpumpen vara.

        Notropis choromosus vill ju ha svalare vatten och då är den absolut vanligast i handeln under våren och tas kanske inte in nu till hösten (min gissning). "Ingen" vill ju köpa den nu eftersom den är så kortlivad för då finns ju risken (beroende på hur gammal den är när man köper den) att den inte lever så länge som till nästa dammsäsong
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mok
          • August 2015
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Ju längre till vattenyttan desto starkare behöver luftpumpen vara.

          Notropis choromosus vill ju ha svalare vatten och då är den absolut vanligast i handeln under våren och tas kanske inte in nu till hösten (min gissning). "Ingen" vill ju köpa den nu eftersom den är så kortlivad för då finns ju risken (beroende på hur gammal den är när man köper den) att den inte lever så länge som till nästa dammsäsong
          Har med flit lagt dammen så den slipper morgon/förmiddags-sol för att få lägre temp^^.

          Ska prova några Koi som jag kan få billigt samt några vanliga elristor och se om de överlever.
          Som du säger tar iaf min lokala handlare inte in "omgång 2" i år pga den tråkiga//kalla försommaren.
          Med innehav menade jag att inte sett en inventorielista sen 2013, men den lokale fiskhandlaren sa att inför nästa år och det ska inte var några problem.
          Har precis fyllt upp dammen nu, la till lite kantsten så jag kan fylla +4m3 bara lite arbete med vattenfall och kanter kvar .
          Kan posta lite "pics" om någon är intresserad om några dagar men vattnet är för grummligt än

          /Med vänlig hälsning Mok

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Alltid trevligt med foton
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...