damm med rudor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RUDAN20
    • August 2015
    • 11

    damm med rudor

    hej! vi har en damm på landet vid vårt sommarställe som är 45 cm djup, dammen har växter och i sommar har vi testat ruda. klarar rudan som det står på nätet att ligga infrusen(nergrävd i dyn) i en liten damm i några månader? sen så slammar pumpen igen ibland och vattnet står stilla hur påverkas dom?vad äter dom, jag matar de med guldfisk foder och bröd men det finns mycket mygglarver också. tacksam för svar.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    45cm är knappast idealiskt. Kan ni inte göra den djupare?

    Kommentar

    • RUDAN20
      • August 2015
      • 11

      #3
      det är en formgjuten damm så vi kan inte göra den djupare.men jag har läst om folk som haft rudor i dammar på 30- 40 cm djup.

      Kommentar

      • RUDAN20
        • August 2015
        • 11

        #4
        Finns det ingen fisk man kan ha?

        Kommentar

        • Axman
          • January 2013
          • 188

          #5
          Det är stor risk att den bottenfryser så milda vintrar kan funka, men hårda vintrar blir det värre med. Att isolera dammen och ha i någon värmare som hindrar att den fryser kanske, men det är ju lite jobb. Hur stor är den i övrigt?

          Du kanske kunde sikta på att ha den som sommarboende för fisk du resten av året har i akvarium om den inte är så stor. (indianplaty, svärdbärare, kardinalfisk, väderål är några att fundera på, där de två senare är de tåligare) Ett alternativ vore kanske slöjstjärtar i den på sommaren och i akvarium resten av året.

          Kommentar

          • RUDAN20
            • August 2015
            • 11

            #6
            den är 250 liter och vi har bara en ruda men ska fixa några till. kan de stå ut någon vecka utan cirkulation?

            Kommentar

            • Axman
              • January 2013
              • 188

              #7
              Det borde gå, men jag antar att de mår bra av att du byter en del vatten. Läste lite om dem och om du behandlar dom ungefär som guldfisk/slöjstjärt och räknar på mat och liknande efter det borde det nog funka, blir tydligen inte så stora i damm/akvarium. Verkar inte vara så färgglada men en kul fisk att ha som är lite annorlunda.

              Dammen är ju väldigt liten så du får lite mer bekymmer än med en stor damm tänker jag. Mat när du inte är där, vattenbyten, övervintring någon annanstans osv. Men jag kan inget om rudor så jag har svårt att ge dig förslag.

              Kommentar

              • RUDAN20
                • August 2015
                • 11

                #8
                jag tror att de klarar sig fast man inte matar dom för det finns väldigt mycket insekter och vatten djur. hur ofta ska man byta vatten?

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1022

                  #9
                  Regnet bör väl sköta vattenbytet?

                  Kommentar

                  • Axman
                    • January 2013
                    • 188

                    #10
                    Om det regnar mycket ja, men med så liten yta så behöver man nog byta, kan tänka mig att vind och sol gör en hel del avdunstning så att utbytet inte blir så stort, mest påfyllning. Blir ju som ett halvstort akvarium.

                    Kommentar

                    • stefanr72
                      • November 2010
                      • 1022

                      #11
                      Ursprungligen postat av Axman
                      Om det regnar mycket ja
                      Och det gör det iaf hos mig

                      Kommentar

                      • Axman
                        • January 2013
                        • 188

                        #12
                        Tro det eller ej men här i södra GBG hos mig är det torrare än på många år. Trots regnet det senaste.

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Rudor är trevliga. Inte så färggranna kanske men ofta har de en mässingsglans som i alla fall jag tycker ser väl så snyggt ut som guldfiskfärg. Fast de varierar en del, bäst till akvariebruk är de man hittar i mindre dammar som är en mer förkrymt form. I sjön blir de större och högre, det är faktiskt lukten av gädda som får dem att växa på höjden.

                          Rudor och guldfiskar är nära släkt men rudor är något tåligare. De tål att frysas in i is och de kan klara syrebrist. I rimlig utsträckning, de tål inte vad som helst hur länge som helst. Så, jo, i alla fall i södra Sverige så kan det fungera i en måttligt djup damm. Det är iaf rudor som har störst chans att klara sig. Det går ju också att förbättre chanserna med enkla medel, verkar det bli hård vinter kan man ju täcka dammen med frigolit eller snö när isen lagt sig. Är det inte allt för mycket fisk i dammen så ska de klara vintern då.

                          Maten är inget problem, finns det lite kryp så kommer man långt med det och så kan man komplettera med flingfoder eller lite vad som. Verkar inte vattnet bli grisigt så är det inget direkt nödvändigt med nån cirkulation heller, åtminstone så länge man avhåller sig från att överfylla dammen med fisk. Så kör för all del på med några rudor, de är tåliga och kan efterhand bli lite tama också.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • RUDAN20
                            • August 2015
                            • 11

                            #14
                            Tack för infon om rudor, dammen ligger i södra hälsingland.

                            Kommentar

                            • RUDAN20
                              • August 2015
                              • 11

                              #15
                              nu kollade jag till dammen rudan var borta, vad beror det på? 1. En fågel har tagit den.2. vattnet var dåligt pga ingen pump. 3. Ingen mat på för länge.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...