Dammbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    Dammbygge

    Hejsan,

    planerar att bygga min första damm och har tänkt handgräva ut 10-15 kubik med näralodräta kanter (åtminstone en sida). Planerar att ha bottenfiler, gummiduk och förfilter samt beadfilter samt 75W UVC.

    Fråga. Skulle det fungera med ett PB20 som beadfilter samt ett ultra sieve III som förfilter?
    Ska då förfiltret vara gravitaosdrivet dvs pumpen suger ut vatten ur förfiltret och pumpar ut i dammen. På grund av vattennivåskillnaderna rinner vatten genom bottenavloppet in i förfiltret. Finns inte risk att pumpen pumpar torrt om dammen får lite lägre vattennivå någon vecka med mycket sol?
    Checking out...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du får nog förklara lite tydligare (länka till foto, teckning etc) för att förklara vad du menar. Vad är PB20.
    Sedan vad man skall ha beror ju lite hur "ren" du vill ha dammen - själv kör jag en damm i ungefär din storlek enligt "naturmetoden" (dvs dålig siktdjup och inget filter) och de fungerar bra. Dock som sagt med dålig siktbarhet men i gengäld har massor av grodor, paddor och salamandrar sökt sig dit
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...