Så var det snart vinter igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    • January 2002
    • 208

    Så var det snart vinter igen...

    För att vara ute i god tid vore jag tacksam om ni kan dela med er av lite erfarenhet av vinterförvaring av koi. Jag lät mina koi gå ute i vintras vilket medförde att samtliga var upplösta och illaluktande när isen släppte. Detta får inte upprepas, så min tanke är att ha dem i en 1000-liters plastbalja i garaget under vintern.

    Garaget i fråga är inget riktigt kallgarage utan håller en temperatur på strax över 10 grader utan att värmen är på. Skall jag mata under denna tid, skall jag ha filter, skall jag ha cirkulation och i så fall hur mycket?.. med mera =)

    Någon som orkar skriva en redogörelse så jag kan ordna till så allt är klart i god tid?

    mvh
    Tony Englund
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    #2
    Hade mina koi i dammen under förra vintern. Gick hur bra som helst. Tom. två små guldfiskyngel som var 3cm innan vintern överlevde.

    Uppskattar att det kanske var 30 cm is som mest och det totala djupet är ca 110cm. Hade dock en liten "fontänpump" som stod på botten för att hålla ett hål öppet i isen. Detta gick mycket bra och det var bara några enstaka gånger som även det frös ihop. Men då var det bara att knacka hål på isen över pumpen så höll sig hålet ett bra tag.

    Har du inget hål i isen kommer det bildas mycket gaser under isen vilket självklart inte är så bra...

    Kommentar

    • aquafred
      • July 2003
      • 4

      #3
      Knacka inte hål på isen.Det kan störa fiskarna.Dem kan t.o.m dö.Vatten leder nämligen ljud väldigt bra.Ett bättre tips är att ställa en hink med varmt vatten på isen ovanför pumpen.
      SIMMA LUGNT!!!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag förvarar mina vuxna Koi vid 12-15 grader i en innedamm för att de behöver under några månader känna av årstidsväxlingen för att bilda rom för honorna och mjölke för hanarna.
        Under 15 grader absorberar honorna den rom som dom inte lagt under sommaren.
        Under 12 grader stänger en Koi av sitt immunförsvar och blir då lätt angripen av sjukdomar.
        Yngre Koi som inte är könsmogna kan förvaras vid högre temperatur, vilket gynnar tillväxten
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • isaxsson
          • July 2003
          • 40

          #5
          Jag har nästan samma funderingar som Tony. Jag har guldfiskar och koifiskar i min damm men jag bor i Piteå där blir isen nästan en meter så det blir till att ta in fiskarna. Jag har dem i graget där är det ca 13 grader Fakta: Akvarium 800 liter stor syrepump tryckfilter med pump. Men jag har aldrig övervintrat koi fisk Jag undrar när måste jag ta upp dem. Och kan det påverka fiskens mat vanor om den redan hunnit gå i dvala ?
          En sak till jag har problem med att koi fisken rör upp leran från plantorna vad kan det bero på ?
          Jag tycker att de äter dåligt på vintern.
          Jag har en dam på ca 8-10 m3. Hmm Det blev visst rätt mycke
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154197
          Damm och dammfiskar

          Kommentar

          • Froggy_1983
            • June 2003
            • 140

            #6
            Hej var kan man köpa Koi de är så fina?
            180 l sällskapsakvarium
            54 l med neontetror

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Nu är det många Koiexperter som inte håller med mig, min erfarenhet av Koi är att den inte går i dvala under 10 grader utan det är en myt, jag har sett Koi simma i + 3 grader.
              Däremot tror jag på det att en Koi inte ska äta vid lägre än 10 på grund av tarmens konstruktion som gör att en Koi har svårt att smälta maten vid lägre temp och maten kan ruttna i tarmen.
              Jag känner flera som förvarar sina Koi i under 10 grader utan problem huvudsaken är att det är en jämn temp så den inte varierar mellan 5-15 grader tex.
              En orsak till att jag har mina Koi i ca 13 grader är att fiskarna vid lägre tem är försvagade efter en lång vinter utan föda och deras immunförsvar är nedsatt och kan lätt angripas av sjukdomar/parasiter.
              Jag använder samma pumpar/filter i innedammen.

              På våren kan fiskar som varit i dammen över vintern drabbas av Karpsmittkoppor och flera andra sjukdomar.

              Jag har inga växter i min damm, men ska du ha det så plantera växterna i tvättad sand och lite större stenar som tynger ner korgen och bind en bit säckväv eller nät över korgen,
              Växten tar sin näring från vattnet så leran behövs inte av den orsaken.
              Det bästa är att köpa sina Koi av en odlare, där har du de bästa fiskarna, de sämre säljer de till grossister som sedan levererar till Zooaffärer och trädgårdshandlare.
              Vi har adressen <b>till</b> några odlare på vår länk sida.

              http://medlem.spray.se/kramforskoiklubb/index.htm
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • marcus_swe
                • July 2003
                • 483

                #8
                Det stämmer att matsmältningen inte fungerar under 10 (ja eller 9 har jag hört) grader... Mina koi växer och fodas utan problem efter att ha övervintrat i dammen. Det samma gäller guldfiskarna och deras yngel...

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Det finns säkert många Koi som övervintrar i sina dammar och överlever och mår bra, men risken finns att de lättare kan drabbas av sjukdomar/parasiter är betydligt större än de som övervintrar i under mer kontrollerade former.
                  Sedan kan man ha en damm med värmare, isolerad, osv.
                  Det där om temp när de inte ska matas är det också ett antagande eller finns det någon litteratur där det påvisas.
                  Kjell Fohrman förordar att inte övervintra Koi i en damm.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • davide
                    • February 2003
                    • 1093

                    #10
                    Vad är den minsta volymen ett vinterförvarings kar bör vara på då jag har 4 stycken guldfiskar på ca 20cm...

                    Vad är lämpligaste filtret? Har hört att det räcker med en vanlig luft pump, stämmer det?
                    MVH David
                    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                    Kommentar

                    • swetrot
                      • April 2003
                      • 966

                      #11
                      En tanke slår mig: ur lång tid på året har man egentligen "glädje" av sin damm, då man har fisk i den och i övrigt ganska så bekymmerslös? Och hur många månader om året har man fisk inomhus i varje upptänkligt kärl för att de skall övervintras?

                      Om jag någonsin skall ha en damm, (och det ska jag) så vill jag inte hålla på och plocka upp och sätta ned fiskar varje år, utan jag vill naturligtvis att de skall få övervintra där, i sitt hem. Jag vill se fiskarna i April, när isen smält och de långsamt börjar röra på sig i vårsolen, och jag vill se dem under brittsommardagarna i September och Oktober då det sista av sommaren säger farväl.

                      Så hur gör man egentligen för att få dem att övervintra?

                      Swetrot

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Läs här http://home1.swipnet.se/~w-12865/overvintring.html
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • davide
                          • February 2003
                          • 1093

                          #13
                          Min damm är bara en meter så den bottenfryser garanterat (Bor i piteå)...
                          Vad är "billigaste" sättet att övervintra dem inomhus? dvs... Jag har inte råd med ett till kar.
                          Om man skulle hitta en plastbalja eller liknande hur stor volym måste den vara på?

                          Har ett garage som håller 8 grader...

                          Någon som har ett svar åt mig?
                          MVH David
                          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                          Kommentar

                          • davide
                            • February 2003
                            • 1093

                            #14
                            ingen som vet?

                            Tacksam för svar...
                            MVH David
                            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                            Kommentar

                            • JR
                              • April 2003
                              • 2112

                              #15
                              bygg en kraftig ställning av virke, sätt plywood inuti & sen en presenning (hmm..hur stavas det? hehe) .. och vips så har du byggt ett jättestort ihopfällbart akvarium =)
                              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...