Vart tar mina guldfiskar vägen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Vart tar mina guldfiskar vägen?

    Hej,

    blivit av med två honor, de var de som var mest orädda. Bara borta en dag. Misstänker grannens katt, den sitter och lurpassar ganska ofta, men har aldrig sett den ta någon.

    Eller kan det finnas andra orsaker? Har inga måsar eller hägrar, några skator ibland.

    Sjukdomar? Borde sett döda fiskar i så fall och de såg friska ut innan.

    Vad tror ni? Klarar en katt att fånga en guldfisk? Eller annan orsak?

    /Roffe
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Visst kan katter ta guldfisk - har hänt mina när jag hade några i Bälinge.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Katter kan ta guldfiskar, skator och andra fåglar kan så det kan finnas många "syndare"
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Jag har massor med katt i trädgården men har aldrig sett någon ta guldfisk, å andra sidan borde du sett om de dött i dammen. Jag har hittat döda fiskar i fickor i dammduken. De har åkt in i fickorna efter de har dött. Hoppas du hittar en förklaring!
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Du kan få låna en arowana tills granndjuren lärt sig?
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • roffen2
            • August 2012
            • 197

            #6
            Jag har beställt en kattskrämma (ultarljud) från Conrad. Hoppas den hjälper. Ungefär hälften av de som skrivit recensioner tycker den är bra, hälften att den är värdelös....

            Tror nog mest på katterna ändå, tack för idéer och erfarenheter.

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Guldfiskar har tyvärr avlats så länge att dom inte har mycket överlevnads instinkt kvar, andra fiskar har bra mycket bättre koll på faror och står inte och hänger uppe i ytan vid dammkanten som guldfiskar brukar.

              Jag tror bästa sättet att undvika att fler blir fångade är att börja mata enbart med sjunkande mat, då står dom inte lika mycket vid ytan har jag märkt.

              Kommentar

              • roffen2
                • August 2012
                • 197

                #8
                Testrapport: Kattskrämman fungerar. Den huvudmisstänkta katten tar väldigt tydligt en omväg runt dammen numera.

                För säkerhets skull har jag slutat mata invid kanten och också slutat tämja de som är kvar. Tråkigt...

                Klicka på bilden för större version

Namn: kattskramma.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,1 KB
ID: 2163828

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Fast nog funkar det oftast att ha både katter och guldfiskar för jag har själv både katter och guldfiskar i dammen utan problem och jag matar vid kanten med flingor som flyter. Den enda gång som det är kritiskt är på senvåren när guldfiskarna leker för då tappar de allt förstånd och går upp på väldigt grunt vatten (några centimeter) och leker.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    #10
                    Fiskmåsar är värst av alla.

                    Kommentar

                    • roffen2
                      • August 2012
                      • 197

                      #11
                      Det är nog så att de flesta katter inte ger sig på guldfiskar i damm och de flesta guldfiskar har vett att hålla sig undan. Men jag tror jag hade problem med en av grannens katter. Det finns ju numera billiga övervakningskameror att köpa. Jag köpte en Dlink för under 400:-. Den skickar 6 foton på mejl när något rör sig i området. Jag kan rekommendera denna, kraven är att du måste ha wifi hemma och att kameran måste stå inomhus.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Katt.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,5 KB
ID: 2163835

                      Några skator hoppar förbi ibland, men det är för trångt och för nära huset tror jag för mås eller häger...

                      /Roffe

                      Kommentar

                      Arbetssätt...