Alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Alger?

    Jag har så fruktansvärt mycket alger i dammen i år. Någon annan som har mer alger än andra år? Jag har tagit lagmedlemmar två gånger. Bytt UV lampa i våras, inget överskott av fisk eller foder. Vill inte behandla dammen med medel om det inte är absolut nödvändigt. Nån åsikt?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    Har lyckats få riktigt klart vatten i min nya guldfiskdamm men en annan damm som bara har vattenfall utan filter har haft noll siktdjup hela sommaren, riktig mycket levande i det vattnet. Antar att värmen och solen satt fart på det.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Är det svävalger så är det kraftigare UV som gäller. Men troligen så har du mycket näringsämnen i vattnet som ger möjligheten till algbomben, är det en "naturdamm" så ligger den ju ofta så lågt att det rinner ner näringsämnen från omgivningen vid regn tex.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Dammen är anlagd med begränsad tillförsel än annat än regnvatten ovan ifrån. Det är både trådalger och slemmiga alger som sitter som berg på bla fisktorn. Går det att skaffa kraftigare UV ljus än det som är till för det filtret? Har bara hört att en sort passar?
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • roffen2
          • August 2012
          • 197

          #5
          Jag har också mycket alger i år, trådalger. Har en bra UV-lampa som håller vattnet rent. Jag har försökt på lite olika sätt att få ner näringshalten i dammen. Har odlat flytväxter i ett halvfyllt akvarium inne och satt ut, både musselblomma och annat. Har bytt vatten i dammen flera gånger. Blir inte bra, men ändå bättre...

          /Roffe

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Ett tips är att prova med kornhalm, det har använts i några kommunala dammar i trakten och ger god effekt. Inget undermedel men det verkar vara begränsande på algtillväxten.

            Tobbe

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Ok, vart hittar man kornhalm? Nu har hösten kommit hit så frågan är om det inte bara är att låta det vara till vinterförvaringen. Köra en rejäl städning till våren? Det har varit en extremt varm sommar med mycket näring, på gott och ont....
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av Juni
                Ok, vart hittar man kornhalm? Nu har hösten kommit hit så frågan är om det inte bara är att låta det vara till vinterförvaringen. Köra en rejäl städning till våren? Det har varit en extremt varm sommar med mycket näring, på gott och ont....
                Den hittar jag 10 meter utanför min tomt eftersom jag bor på landet. Annars måste man tyvärr ha lite andra kontakter. Ev. kan man prova med vetehalm vilket är vad som vanligen finns i ridstall. Det bör gå att köpa en bal som räcker i evighet.
                Hästägare brukar inte gilla kornhalm pga de små "hullingar" som finns i stråna.

                Tobbe

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Jag har klarat mig helt utan alger i dammen i år och jag kör såväl utan filter som utan UV men det finns massor av växter i dammen.
                  Däremot är så klart inte vattnet klart men jag föredrar att det är lite mörkt så det är OK.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...